BEZPIECZEŃSTWO I HIGIENA PRACY UCZNIÓW PRZY KOMPUTERZE

Aby nauka przy komputerze była skuteczna, przyjemna i jednocześnie nie obciążała nadmiernie twojego organizmu zadbaj o odpowiednie warunki:

  • przystępując do pracy zadbaj o porządek na biurku, usuń przedmioty, które mogą cię dekoncentrować (zabawki, niepotrzebne rzeczy), nie stawiaj też na nim jedzenia i picia;
  • zanim zaczniesz pracę przy komputerze umyj ręce, przetrzyj klawiaturę i myszkę, są one siedliskiem wielu mikroorganizmów;
  • postaraj się o dostęp świeżego powietrza, poproś dorosłego aby uchylił okno - twój mózg potrzebuje tlenu;
  • krzesło i biurko powinny być dopasowane do twojego wzrostu, łokcie powinny być zgięte pod kątem prostym;
  • ekran monitora ustaw w odpowiedniej odległości ok. 45 - 70 cm od oczu;

aaaaaaaaa

  • zadbaj o właściwe oświetlenie, ekran nie powinien odbijać światła, zadbaj, aby jego źródło nie znajdowało się za twoimi plecami;
  • zapewnij sobie częste przerwy w pracy z komputerem, pozwolą ci one się zrelaksować i umożliwią odpoczynek mięśniom szyi, barku, nadgarstków i dłoni.
  • co jakiś czas wykonaj krótką gimnastykę, weź głęboki oddech;
  • dbaj o swoje oczy – od czasu do czasu spoglądaj w inne niż monitor miejsca – dalsze i bliższe, często mrugaj – w ten sposób zapobiegasz przesuszaniu rogówki oka;
  • urządzenie mobilne (smartfon, tablet) trzymaj na wysokości oczu, nie pochylaj karku;

bbbbbbb

  • nie spędzaj przy komputerze zbyt wiele czasu - zapoznaj się z materiałem lekcji a następnie pracuj już bez korzystania z komputera,
  • jeśli przy komputerze coś ci się nie uda - nie przejmuj się, uśmiechnij się, odpocznij, wróć za chwilę - na pewno sobie poradzisz!
  • zadbaj o ruch – wykonuj ćwiczenia i daj sobie możliwość odprężenia

Filmik instruktażowy – ćwiczenia przy komputerze

FILM

PODSTAWOWE ZASADY BEZPIECZEŃSTWA UCZNIÓW
W INTERNECIE

Dzieci młodsze klasy 0-4:

  • komputer, na którym pracuje dziecko nie powinien stać w jego pokoju, tylko
    w pomieszczeniu ogólnodostępnym;
  • w czasie pracy dziecka na komputerze, rodzic powinien sprawować kontrolę nad jego działaniami, służyć także wsparciem technicznym,
  • kontrola powinna być stała lub dorywcza, w zależności od samodzielności dziecka
    i trudności zadania,
  • dziecko nie powinno pracować na komputerze w czasie nieobecności rodziców,
  • jeśli dziecko przebywa same w domu, komputery powinny posiadać hasło potrzebne do otwarcia,
  • dostęp do Internetu z urządzeń mobilnych powinien być określony
    i ograniczony (np. tylko w domu, parametrami usługi,)
  • dziecko korzystające ze smartfonu, nie powinno w domu nosić go stale przy sobie, warto ustalić miejsce, gdzie telefony są odkładane (np. w kuchni,
    w pokoju dziennym),
  • Jeśli dziecko korzysta z Internetu w telefonie należy sprawdzać czas i aplikacje z jakich korzystało, kasowanie przez dziecko historii przeglądarki powinno niepokoić rodziców,
  • czas korzystania z gier komputerowych powinien być ściśle ustalony
    i ograniczony, zaleca się 2-3 dni w tygodniu (nigdy codziennie), nie dłużej niż godzinę jednorazowo.

Dzieci starsze i młodzież z klas 5-8:

  • samodzielna nauka z wykorzystaniem urządzeń (komputera lub telefonu) może wymagać pracy w osobnym pomieszczeniu, ale nadal urządzenia powinny podlegać kontroli rodzicielskiej,
  • warto ustalić miejsce do odkładania urządzeń po skończonej pracy
    oraz telefonu (poza pokojem dziecka),
  • warto skorzystać z programów kontroli rodzicielskiej, blokujących niewłaściwe treści lub dających możliwość przeglądania historii aktywności dziecka w sieci,
  • należy zwrócić uwagę na czas poświęcany na gry (szczególnie chłopcy)
    i aktywność w mediach społecznościowych (szczególnie dziewczynki).

Jak organizować dzieciom warunki do nauki w domu?

  • Ustalić jednolite narzędzia do pracy i kontroli postępów ucznia (np. sprawdzanie prac przez zakładkę „praca domowa”).
  • Ustalić stałą porę odrabiania zadań, najlepiej przed południem. Jeśli rodzice pracują to najwcześniejsza pora po ich powrocie.
  • Wyznaczyć dziecku czas pracy w zależności od wieku (praca – przerwa- praca).
  • Przygotować stanowisko pracy i zapewnić warunki sprzyjające nauce.
  • Przygotować podręczniki i pomoce potrzebne do wykonania zadania.
  • Kontrola, obecność i pomoc rodziców przy wykonywaniu zadawanych prac.
  • Dostęp do danych narzędzi powinien być dostosowany do wieku ucznia.

 

Maciej Głowacki - Pedagog szkolny