BEZPIECZEŃSTWO I HIGIENA PRACY UCZNIÓW PRZY KOMPUTERZE
Aby nauka przy komputerze była skuteczna, przyjemna i jednocześnie nie obciążała nadmiernie twojego organizmu zadbaj o odpowiednie warunki:
- przystępując do pracy zadbaj o porządek na biurku, usuń przedmioty, które mogą cię dekoncentrować (zabawki, niepotrzebne rzeczy), nie stawiaj też na nim jedzenia i picia;
- zanim zaczniesz pracę przy komputerze umyj ręce, przetrzyj klawiaturę i myszkę, są one siedliskiem wielu mikroorganizmów;
- postaraj się o dostęp świeżego powietrza, poproś dorosłego aby uchylił okno - twój mózg potrzebuje tlenu;
- krzesło i biurko powinny być dopasowane do twojego wzrostu, łokcie powinny być zgięte pod kątem prostym;
- ekran monitora ustaw w odpowiedniej odległości ok. 45 - 70 cm od oczu;
- zadbaj o właściwe oświetlenie, ekran nie powinien odbijać światła, zadbaj, aby jego źródło nie znajdowało się za twoimi plecami;
- zapewnij sobie częste przerwy w pracy z komputerem, pozwolą ci one się zrelaksować i umożliwią odpoczynek mięśniom szyi, barku, nadgarstków i dłoni.
- co jakiś czas wykonaj krótką gimnastykę, weź głęboki oddech;
- dbaj o swoje oczy – od czasu do czasu spoglądaj w inne niż monitor miejsca – dalsze i bliższe, często mrugaj – w ten sposób zapobiegasz przesuszaniu rogówki oka;
- urządzenie mobilne (smartfon, tablet) trzymaj na wysokości oczu, nie pochylaj karku;
- nie spędzaj przy komputerze zbyt wiele czasu - zapoznaj się z materiałem lekcji a następnie pracuj już bez korzystania z komputera,
- jeśli przy komputerze coś ci się nie uda - nie przejmuj się, uśmiechnij się, odpocznij, wróć za chwilę - na pewno sobie poradzisz!
- zadbaj o ruch – wykonuj ćwiczenia i daj sobie możliwość odprężenia
Filmik instruktażowy – ćwiczenia przy komputerze
PODSTAWOWE ZASADY BEZPIECZEŃSTWA UCZNIÓW
W INTERNECIE
Dzieci młodsze klasy 0-4:
- komputer, na którym pracuje dziecko nie powinien stać w jego pokoju, tylko
w pomieszczeniu ogólnodostępnym; - w czasie pracy dziecka na komputerze, rodzic powinien sprawować kontrolę nad jego działaniami, służyć także wsparciem technicznym,
- kontrola powinna być stała lub dorywcza, w zależności od samodzielności dziecka
i trudności zadania, - dziecko nie powinno pracować na komputerze w czasie nieobecności rodziców,
- jeśli dziecko przebywa same w domu, komputery powinny posiadać hasło potrzebne do otwarcia,
- dostęp do Internetu z urządzeń mobilnych powinien być określony
i ograniczony (np. tylko w domu, parametrami usługi,) - dziecko korzystające ze smartfonu, nie powinno w domu nosić go stale przy sobie, warto ustalić miejsce, gdzie telefony są odkładane (np. w kuchni,
w pokoju dziennym), - Jeśli dziecko korzysta z Internetu w telefonie należy sprawdzać czas i aplikacje z jakich korzystało, kasowanie przez dziecko historii przeglądarki powinno niepokoić rodziców,
- czas korzystania z gier komputerowych powinien być ściśle ustalony
i ograniczony, zaleca się 2-3 dni w tygodniu (nigdy codziennie), nie dłużej niż godzinę jednorazowo.
Dzieci starsze i młodzież z klas 5-8:
- samodzielna nauka z wykorzystaniem urządzeń (komputera lub telefonu) może wymagać pracy w osobnym pomieszczeniu, ale nadal urządzenia powinny podlegać kontroli rodzicielskiej,
- warto ustalić miejsce do odkładania urządzeń po skończonej pracy
oraz telefonu (poza pokojem dziecka), - warto skorzystać z programów kontroli rodzicielskiej, blokujących niewłaściwe treści lub dających możliwość przeglądania historii aktywności dziecka w sieci,
- należy zwrócić uwagę na czas poświęcany na gry (szczególnie chłopcy)
i aktywność w mediach społecznościowych (szczególnie dziewczynki).
Jak organizować dzieciom warunki do nauki w domu?
- Ustalić jednolite narzędzia do pracy i kontroli postępów ucznia (np. sprawdzanie prac przez zakładkę „praca domowa”).
- Ustalić stałą porę odrabiania zadań, najlepiej przed południem. Jeśli rodzice pracują to najwcześniejsza pora po ich powrocie.
- Wyznaczyć dziecku czas pracy w zależności od wieku (praca – przerwa- praca).
- Przygotować stanowisko pracy i zapewnić warunki sprzyjające nauce.
- Przygotować podręczniki i pomoce potrzebne do wykonania zadania.
- Kontrola, obecność i pomoc rodziców przy wykonywaniu zadawanych prac.
- Dostęp do danych narzędzi powinien być dostosowany do wieku ucznia.
Maciej Głowacki - Pedagog szkolny