Z cyklu ciekawostki psychologiczne ... ciekawe zaburzenia ;) Dziś przyjrzmy się bliżej Efektowi Pollyanny.

EFEKT POLLYANNY- nadmierny optymizm inaczej syndrom lub reguła Pollyanny – efekt psychologiczny opisany w 1978 roku jako upatrywanie w każdej nawet najtrudniejszej sytuacji pozytywnych aspektów z pominięciem aspektów negatywnych i nieprzyjemnych przy okazji ignorując fakty. Często takie tendencje mają skrajni optymiści – wszędzie, w każdej sytuacji czy w człowieku znajdują oni pozytywne ich cechy czy aspekty. Nie zauważają oni wad, negatywów, potencjalnych zagrożeń itp. Jego nazwa wzięła się od dziewczynki o imieniu Pollyanna, tytułowej bohaterki powieści Eleanor H. Porter. Ojciec Pollyanny nauczył ją „zabawy w radość”, czyli szukania w każdej (szczególnie z pozoru nieprzyjemnej) sytuacji lub osobie pozytywnych cech. Od tamtej chwili Pollyanna potrafiła znaleźć radość nawet w najtrudniejszych chwilach.

Efekt Pollyanny jest typowym błędem poznawczym powodujący, że w naszej ocenie faktów i rzeczywistości nie jesteśmy obiektywni.

Skupianie się każdorazowo jedynie na przyjemnych rzeczach i widzenie jedynie optymistycznie pozytywów w każdej sytuacji może narazić nas na problemy, w związku z brakiem krytycyzmu i trzeźwej oceny sytuacji.

Trafne podejmowanie decyzji wymaga zachowania odpowiedniej równowagi myślenia i oceny faktów, ani zbyt optymistycznego ani pesymistycznego. W przypadku syndromu pollyanny widać bardzo duża tendencje do podejścia 0-1.

optymizm
Czasem dla osób bliskich ten nadmierny optymizm może być męczący, nie mówiąc o tym, ze gdy idzie to w kierunku skrajności może narazić nas na wszelkiego rodzaju straty, emocjonalne, finansowe itp. Osoby z tym syndromem często kierują się zwrotami; "jakoś to będzie", "wszystko się ułoży" "będzie jak bedzie".

Mam ten syndrom jak sobie poradzić?
Krok 1: zacznij go zauważać.
Krok 2: rozszerz perspektywę. Spróbuj zobaczyć całość. Czy na pewno jest tak kolorowo jak to wygląda? Czy nie przeszacowywujesz sytuacji?
Krok 3: rozważ fakty. Co wnioskuje za powodzeniem sytuacji? Co może utrudnić osiągniecie celu?

 

Karolina Suchecka
psycholog szkolny