Zblżają sie coroczne wybory do Prezydium Sammorzadu Uczniowskiego naszej szkoły. W piątek 30 września będziemy wybierać samorząd na bieżący rok szkolny. Zanim wybierzemy ten organ szkoły spośród 9 kandydartów, warto wiedzieć jaki powienien być samorząd i zastanowić się, którzy spośród kandydatów sprostają wyzwaniom jakie stana na ich drodze.

Samorząd Uczniowski stanowi zorganizowaną formę samodzielnych poczynań ogółu dzieci i młodzieży
w szkole. Samorząd w danej szkole jest tworzony przez całą społeczność uczniowską, bez względu na to jak jest ona liczna. Każdy więc uczeń jest członkiem Samorządy Szkolnego, a uczniowie poszczególnych klas są członkami samorządów klasowych. Prezydium Samorządu Uczniowskiego pełni funkcję koordynatora samorządnej działalności młodzieży w klasach , w rozwijanych w miarę potrzeby sferach działań samorządowych, takich jak: naukowa, redakcyjna, rozrywkowa, porządkowa, radiofoniczna, dekoracyjna, sportowa i inne. Rola i wychowawcze znaczenie Samorządu Uczniowskiego w szkole zależą przede wszystkim od tego, jakie sprawy zostały mu powierzone na zasadzie pełnego i lojalnego partnerstwa
z dyrekcją i radą pedagogiczną szkoły. Tylko w takiej szkole, w której Samorząd traktowany jest z całą powagą, zaś przyznane mu kompetencje są dostatecznie szerokie i respektowane, jest on wartościowym
i skutecznym narzędziem wychowawczym.

Zadania, które powinny należeć do kompetencji Samorządu można ująć w następujące grupy:

  • Zadania związane z kształtowaniem właściwego stosunku uczniów do nauki i do procesu zdobywania wiedzy  - olimpiady, konkursy przedmiotowe i in.
  • Zadania dotyczące uczestnictwa społeczności uczniowskiej w planowaniu życia i pracy szkoły i działalności grup wiekowych
  • Zadania obejmujące rozwijanie opieki i wzajemnej pomocy koleżeńskiej
  • Zadania związane z organizowaniem czasu wolnego – działalność artystyczna, rozrywkowa, kulturalno-oświatowa, aktywny udział w pracy kół zainteresowań.
  • Zadania dotyczące udziału młodzieży w gospodarowaniu szkołą – organizowanie klas, opieka nad salami lekcyjnymi, gospodarowanie sprzętem.
  • Zadania określające udział uczniów w regulowaniu stosunków wewnętrznych –  np. rozstrzyganie niektórych konfliktów uczniowskich
  • Zadania sprowadzające się do wzbogacania życia wewnętrznego szkoły, np.: pielęgnacja tradycji szkoły i Samorządu, troska o sztandar szkoły, izbe pamieci patronki,

Jaki powinien być Samorząd Uczniowski ?

  Nauczyciele i dyrektorzy szkół, szczególnie szkół średnich oczekują, że Samorząd będzie:

  • poważnym i solidnym partnerem.
  • będzie wyrażał oczekiwania ogółu uczniów, czyli będzie ich reprezentantem.
  • będzie podejmował działania oczekiwane przez całą społeczność uczniowską.
  • będzie interweniował w przypadku naruszania praw / zgodnie z zasadami określonymi w prawie szkolnym.

Zanim zatem wybierzemy nasz samorząd, warto porozmawiać z kandydatami, poznać ich i wybrać tych, którzy naszym zdaniem utworzą taki samorząd, który spełni oczekiwania całej społeczności szkolej.

Życzymy trafnych decyzji przy urnie wyborczej.

Pedagog i psycholog szkolny - opiekunowie Samorządu Uczniowskiego.