Jednym z problemów, z którymi często borykają się uczniowie w procesie nauki czy realizacji jakiegoś projektu jest brak czasu. Mimo, że wszyscy mamy tego czasu tyle samo zawsze zastanawiamy się jak to jest, że jedna osoba ma czas na naukę, odpoczynek i rozwijanie swoich zainteresowań, a drugiej brakuje go na realizację podstawowych zajęć. 

Czas jako coś nieodwracalnego, deficytowego i stale uciekająego jest dobrem o które trzeba szczególnie dbać. Nie mamy możliwości zmagazynować nadmiaru wolnych chwil, aby następnie wykorzystać je w razie nagłej potrzeby. Kluczowe będzię więc efektywne zarządzanie swoim czasem i umiejętne gospodarowanie go w swoim życiu. Oczywiście każdy z nas ma różne priorytety, prowadzi indywidualny tryb życia, dlatego też będziemy gospodarować czas tak, aby odpowiadał nam i naszym potrzebom. 

Co możemy zrobić ? Techniki zarządzania sobą w czasie podzielone są na kilka etapów: 

  • Ustalanie celu 
  • Planowanie 
  • Podejmowanie decyzji 
  • Realizacja i organizacja 
  • Kontrola 

Cel jest naważniejszy, ponieważ pozwala określić nam drogę jaką chcemy zmierzać. Cel to nasz priorytet. Chcesz wygospodarować więcej czasu na hobby, a może chcesz poprawić swoje oceny z matematyki. Wyznacz swój cel, to on codziennie będzie przypominał Ci, dokąd zmierzasz i co chcesz osiągnąć. 

Planowanie to lista kroków jakie musisz wykonać. To te kroki będę przybliżać Cię do celu, dlatego ważne jest ich jasne sprecyzowanie. Zaplanuj sobie dokładną pore dnia na wykonanie zadań z matematyki, określ ile czasu potrzebujesz na rozwijanie swojego hobby. To wszystko pomoże Ci ekektywniej zadbać o wykonanie każdego zadania, nie bojąc się presji czasu. 

Podejmowanie decyzji dotyczy świadomego decydowania co jest dla mnie ważniejsze, co według mnie warte jest poświęcenia większej uwagi. Zastanów się, które zadania zbliżają Cię do wykonania celu, co przyniesie dłgoterminowe, a co krótkoterminowe korzyści. 

Realizacja i organizacja to etapy bezpośredniego wykonywania zadań zbliżających Cię do celu. Pamiętaj, aby mieć nad tym kontrolę i w razie jakichkolwiek wapliwości na bieżąco modyfikować swoje działania. Każdy plan wymaga czasem modyfikacji, poznaj więc siebie i swoje możliwości. Weryfikuj na bieżąco swoje potrzeby i cele, a zarządzanie swoim czasem będzie dla Ciebie przyjemnością.