Celem Światowego Dnia Autyzmu jest podnoszenie świadomości ludzi na temat zaburzeń związanych z tą chorobą. W tym dniu każdy może okazać wsparcie i pomoc osobom, które najbardziej jej potrzebują.

Czego nie wiesz o autyzmie, a co na zawsze może zmienić Twoje postrzeganie tego zaburzenia rozwoju?  Sprawdź 5 ciekawostek,  które pozwolą Ci lepiej zrozumieć ludzi z autyzmem: 

  • Autyzm to zespół cech, które utrudniają budowanie satysfakcjonujących relacji z innymi i sprawiają, że ludziom trudniej jest odnaleźć się w różnych sytuacjach społecznych. 
  • Autyzmu powoduje trudności zarównow kontaktach społecznych, jak i w uczeniu się oraz postrzeganiu otoczenia. 
  • ONZ uznajeautyzm za jeden z najpoważniejszych problemów zdrowotnych świata obok raka, cukrzycy i AIDS. 
  • W Polsce zaburzenia ze spektrum autyzmu diagnozowane są u jednego dziecka na około 150 – jakoże autyzm należy do tzw. chorób cywilizacyjnych, ta liczba stale rośnie. 
  • Mimo iż, wraz ze wzrostem ilości diagnozowanych osób, wzrasta również wiedza na temat przyczyn, objawów i metod terapii zaburzeń ze spektrum autyzmu, świadomośćspołeczna na jego temat jest wciąż niewystarczająca.

Autyzm jest jednym z bardziej skomplikowanych schorzeń i wyzwaniem zarówno w wymiarze medycznym, edukacyjnym jak i społecznym. Obawy z nim związane dodatkowo potęguje wzrastająca skala jego występowania przy jednoczesnym braku jasnych/ jednoznacznych odpowiedzi o jego przyczyny. Częstotliwość występowania zaburzeń ze spektrum autyzmu w ostatnich dziesięcioleciach wzrosła bowiem prawie dwudziestokrotnie i o ile w latach 80-tych czy 90-tych ubiegłego wieku wynosiła ona 1:2000, tak obecnie odnotowuje się średnio 1 przypadek na 100 dzieci, a nawet częściej.

Powyższe trendy światowe znajdują również swoje odzwierciedlenie w naszych realiach krajowych. Zaburzenia ze spektrum autyzmu (ASD) należą co coraz częściej diagnozowanych jednostek chorobowymi w Polsce.

Biorąc pod uwagę specyfikę autyzmu – złożoność i zakres oddziaływania, stanowi on poważne wyzwanie szczególnie w wymiarze społecznym, a co za tym idzie kreuje potrzeby związane
z podnoszeniem świadomości społecznej i edukacji w obszarach z nim związanych.

Wiedza na temat autyzmu pogłębiła się ogromnie od czasu pierwszego sformułowania autyzmu w 1943. Niektóre wcześniejsze dążenia do uleczenia wydają się dziś nierealne w świetle tego co jest wiadome na temat chorób mózgu. Wyleczyć znaczy "przywrócić do zdrowia fizycznego, psychicznego, stanu normalnego". W medycznym sensie nie ma leku na wyleczenie zmian w mózgu, które są czynnikiem autyzmu. Aczkolwiek ciągle znajdujemy lepsze sposoby rozumienia choroby i pomocy chorym w przystosowaniu się. Niektóre symptomy mogą z czasem zelżeć, inne mogą zniknąć. Przy właściwej opiece wiele zachowań autystycznych może być zmienionych na lepsze, nawet do momentu, gdzie mogą one ustąpić. Niestety ,większość dzieci i dorosłych będzie okazywała pewne stopnie autyzmu przez całe życie. Możliwe są różne rodzaje terapii w zakresie mowy, zachowania, wzroku, słuchu, terapie muzyczne, a także leki i zalecenia dietetyczne.  

                                                                                                             Psycholog, pedagog szkolny