Zblżają sie coroczne wybory do Prezydium Sammorzadu Uczniowskiego naszej szkoły. W piątek 30 września będziemy wybierać samorząd na bieżący rok szkolny. Zanim wybierzemy ten organ szkoły spośród 9 kandydartów, warto wiedzieć jaki powienien być samorząd i zastanowić się, którzy spośród kandydatów sprostają wyzwaniom jakie stana na ich drodze.
Samorząd Uczniowski stanowi zorganizowaną formę samodzielnych poczynań ogółu dzieci i młodzieży
w szkole. Samorząd w danej szkole jest tworzony przez całą społeczność uczniowską, bez względu na to jak jest ona liczna. Każdy więc uczeń jest członkiem Samorządy Szkolnego, a uczniowie poszczególnych klas są członkami samorządów klasowych. Prezydium Samorządu Uczniowskiego pełni funkcję koordynatora samorządnej działalności młodzieży w klasach , w rozwijanych w miarę potrzeby sferach działań samorządowych, takich jak: naukowa, redakcyjna, rozrywkowa, porządkowa, radiofoniczna, dekoracyjna, sportowa i inne. Rola i wychowawcze znaczenie Samorządu Uczniowskiego w szkole zależą przede wszystkim od tego, jakie sprawy zostały mu powierzone na zasadzie pełnego i lojalnego partnerstwa
z dyrekcją i radą pedagogiczną szkoły. Tylko w takiej szkole, w której Samorząd traktowany jest z całą powagą, zaś przyznane mu kompetencje są dostatecznie szerokie i respektowane, jest on wartościowym
i skutecznym narzędziem wychowawczym.
Zadania, które powinny należeć do kompetencji Samorządu można ująć w następujące grupy:
- Zadania związane z kształtowaniem właściwego stosunku uczniów do nauki i do procesu zdobywania wiedzy - olimpiady, konkursy przedmiotowe i in.
- Zadania dotyczące uczestnictwa społeczności uczniowskiej w planowaniu życia i pracy szkoły i działalności grup wiekowych
- Zadania obejmujące rozwijanie opieki i wzajemnej pomocy koleżeńskiej
- Zadania związane z organizowaniem czasu wolnego – działalność artystyczna, rozrywkowa, kulturalno-oświatowa, aktywny udział w pracy kół zainteresowań.
- Zadania dotyczące udziału młodzieży w gospodarowaniu szkołą – organizowanie klas, opieka nad salami lekcyjnymi, gospodarowanie sprzętem.
- Zadania określające udział uczniów w regulowaniu stosunków wewnętrznych – np. rozstrzyganie niektórych konfliktów uczniowskich
- Zadania sprowadzające się do wzbogacania życia wewnętrznego szkoły, np.: pielęgnacja tradycji szkoły i Samorządu, troska o sztandar szkoły, izbe pamieci patronki,
Jaki powinien być Samorząd Uczniowski ?
Nauczyciele i dyrektorzy szkół, szczególnie szkół średnich oczekują, że Samorząd będzie:
- poważnym i solidnym partnerem.
- będzie wyrażał oczekiwania ogółu uczniów, czyli będzie ich reprezentantem.
- będzie podejmował działania oczekiwane przez całą społeczność uczniowską.
- będzie interweniował w przypadku naruszania praw / zgodnie z zasadami określonymi w prawie szkolnym.
Zanim zatem wybierzemy nasz samorząd, warto porozmawiać z kandydatami, poznać ich i wybrać tych, którzy naszym zdaniem utworzą taki samorząd, który spełni oczekiwania całej społeczności szkolej.
Życzymy trafnych decyzji przy urnie wyborczej.
Pedagog i psycholog szkolny - opiekunowie Samorządu Uczniowskiego.
- redaktor
- Blog
Zdrowie psychiczne jest bardzo ważne dla funkcjonowania całego organizmu. Często przypominamy sobie o nim kiedy doświadczamy nieprzyjemnych emocji czy trudności. Warto zadbać o nie już dziś i wypróbować kilka wskazówek.
- Aktywność fizyczna- sport to zdrowie nie tylko fizyczne, ale i psychiczne. Znajdź jakiś sport, który lubisz, albo udaj się na krótki spacer z rodzicami czy przyjaciółmi. Trochę aktywności szczególnie tej na świeżym powietrzu na pewno pozytywnie wpłynie na twoje samopoczucie.
- Sen- regularny odpoczynek i sen to podstawa dobrego funkcjonowania. Zadbaj o to by nie zapominać o tym jak ważna jest odpowiednia ilość snu. Sen to czas na regeneracje, dlatego nie zapominaj o nim i wysypiaj się.
- Hobby- każdy z nas na pewno ma jakieś zainteresowanie czy hobby, które sprawia mu radość. Nie porzucaj go, nawet jeśli masz mało czasu na jego realizację. Wygospodaruj w ciągu tygodnia godzinę czy dwie, które wykorzystasz na swoje pasję. Będzie to pozytywna odskocznia od dużej ilości obowiązków.
- Relacje- dbaj o swoje relacje, zarówno te z rodzicami, przyjaciółmi czy znajomymi. Spotykaj się z nimi, rozmawiaj. Jeśli masz gorszy dzień na pewno ich towarzystwo poprawi Ci nastrój.
- Witamina D- dawka witamin pozytywnie wpływa na nasze zdrowie psychiczne i fizyczne. Spędzaj czas na dworze podczas słonecznego dnia lub zadbaj o to, aby twoja dieta była bogata w różne witaminy.
Zacznij od małych kroków i zadbaj o swoje zdrowie psychiczne już dziś!
- redaktor
- Blog
Drodzy uczniowie !
Witamy wszystkich serdecznie w Naszej szkole.
W całej Polsce 4,6 mln uczniów rozpocznie Nowy Rok Szkolny, a około 382 tysięcy osób zacznie swoją przygodę w klasie pierwszej.
W murach naszej szkoły uczyć się będzie w tym roku 510 uczniów, z czego aż 71 dzieci uczęszczać będzie do klas pierwszych.
Warto na nowy rok wyznaczyć sobie jakieś cele-postanowienia.
Przykładowo w sferze naukowej osiągnę na koniec roku ocenę celującą z przedmiotu na, którym najbardziej mi zależy lub np. poświęce więcej uwagi na przedmiot z którym w zeszłym roku miałem kłopot.
W sferze relacji np. poprawię relację z wybraną koleżanką lub kolegą, poprawie swoje zachowanie w szkole lub popracuje nad relacjami z rodzicami czy rodzeństwem.
W sferze zdrowia np. ograniczę czas spędzany na grach lub telefonie lub co najmniej godzinę dziennie spędzę na powietrzu czy zacznę uprawiać jakiś sport.
Takie wyznaczanie celów uczy nas systematyczności, odpowiedzialności i ułatwia odnoszenie sukcesów.
Wszystkim życzymy dużo pomyślności, niegasnącej motywacji do nauki i dużo sukcesów.
Psycholog i pedagog szkolny.
- redaktor
- Blog
Często, gdy myślimy o tym, co może być krzywdą dla dziecka, mamy przed oczami niepodważalne akty przemocy…
Tymczasem prawdą jest to, że przyczyną traumy jest nie tylko to, czego doświadczamy, ale również to, czego nie mamy szansy doświadczyć - naszych niezaspokojonych potrzeb.
~
Rany, które powstają w dzieciństwie, mogą towarzyszyć dziecku podczas jego rozwoju, co prawda mają szansę się zagoić, jednak często proces zdrowienia trwa jeszcze w dorosłym życiu i pozostawia blizny.
Blizny, które wpływają na jakość życia, na poczucie spełnienia, samoakceptacje, poczucie wartości, umiejetność budowania relacji, na naszą osobowość i wiele innych obszarów, które mogą mieć odzwierciedlenie w naszym zdrowiu psychicznym.
~
W tej grafice jest tylko kilka przykładów.
Mam nadzieję, że przypominanie o tym, że tego typu zachowania są KRZYWDĄ dla dzieci i późniejszych dorosłych, zwiększy świadomość i zmniejszy społeczne przyzwolenie na tego typu praktyki.
- redaktor
- Blog
Dzisiaj chcę Wam przypomnieć, że jesteście...ludźmi.
Ludzie popełniają błędy,
ludzie zmieniają zdanie,
ludzie miewają wątpliwości,
ludzie uczą się umiejętności w różnym tempie,
ludzie czują emocje,
ludzie...
Ludzie nie są robotami.
I to niezwykle ważne, by traktowali samych siebie, jak ludzi, a nie jak maszyny.
Gdy zdarzają się nam te ludzkie trudne chwile potrzebujemy otulenia, zrozumienia.
To momenty, w których często uruchamia się w nas dziecięca cząstka - bezradna, przytłoczona, czekająca na... przytulenie.
Zdarza się, że zamiast się otulić, to my sobie...dowalamy.
I zapraszamy do mikrofonu krytyka, który chce nas wrzucić w tryb robota.
...a jesteśmy ludźmi.
Pamiętajmy o tym i traktujmy siebie jak ludzi
Jakie refleksje wzbudza w was ten wpis?
Co byście dodali do tej grafiki?
Podejrzewam, że możemy wymienić jeszcze wiele przykładów :)
Dokończcie zdanie:
"Jestem człowiekiem. To zrozumiałe, że czasami..."
- redaktor
- Blog
12 maja obchodzimy Europejski Dzień Walki z Czerniakiem.
Czerniak to nowotwór złośliwy skóry, charakteryzujący się niezwykle dynamicznym wzrostem. Wywodzi sięz melanocytów - komórek wytwarzających barwnik zwany melaniną. Melanina sprawia, że skóra ciemnieje w kontakcie z promieniowaniem ultrafioletowym, czyli np. w kontakcie z promieniowaniem słonecznym czy promieniowaniem stosowanym w solarium. Czerniaki najczęściej pojawiają się na skórze, ale mogą wystąpić także w obrębie ust, nosa czy gałki ocznej. Czerniak skóry może rozwinąć się u każdego. Polacy z powodu jasnej karnacji skóry o tzw. fototypie 1 lub 2, są w dużym stopniu narażeni na czerniaka.
W ciagu ostatnich kilku dni mamy w Polsce piekną, słoneczną pogodę, z której chcemy korzystać. Zanim jednak wystawimy nasze ciała na bezpośrednie działanie słońca, warto wiedzieć co nieco o ryzyku związanym z długotrwałym przebywaniem na słońcu.
Zagrożenie zachorowania na czerniaka wzrasta u osób:
- o jasnej karnacji, rudych lub blond włosach, niebieskich oczach, licznych piegach;
- z dużą liczbą znamion barwnikowych, znamion w miejscach drażnienia;
- które doznały oparzeń słonecznych, szczególnie w dzieciństwie;
- przebywających w pełnym słońcu powyżej godziny dziennie;
- u których w rodzinie występowały przypadki czerniaka lub innych nowotworów skóry;
- korzystających z solarium
Podstawowe złote zasady ochrony przed czerniakiem: - raz w miesiącu dokładnie oglądajmy swoją skórę – sprawdzajmy, czy nasze znamiona nie zmieniają się lub czy nie pojawiły się nowe;
- jeśli zauważymy, że coś podejrzanego dzieje się z naszym znamieniem, niezwłocznie udajmy się do dermatologa lub chirurga-onkologa;
- unikajmy słońca w godzinach 11.00-16.00;
- nie korzystajmy z solarium!
- przynajmniej raz w roku wybierzmy się kontrolnie do dermatologa lub chirurga-onkologa.
- jeśli chcemy się opalać, róbmy to z głową – pamiętajmy o stosowaniu filtrów UV, noszeniu czapki
i okularów przeciwsłonecznych.
Dbajmy o siebie - pamiętajmy o samobadaniu skóry!
Więcej na https://www.akademiaczerniaka.pl/
Maciej Głowacki - pedagog
- redaktor
- Blog
Mały krok do przodu to także krok do przodu.
Bez względu na to, jak małe są te kroki, jakie jest tempo, ważne, że przesuwamy się w kierunku, na którym nam zależy.
"Małe kroki" towarzyszą mi bardzo często - w życiu i w pracy.
W pracy "małe kroki" szczególną rolę odgrywają w procesie terapii zaburzeń lękowych, gdzie jednym z elementów jest stopniowa ekspozycja na lęk i konfrontacja z nim... małymi krokami.
Krok po kroku oswajamy lęk :)
Małe kroki mogą wspierać każdego z nas - w życiu.
Czasami jest tak, że droga, która jest przed nami nas przytłacza. Mamy poczucie, że to za dużo.
Wiemy co robić, gdzie chcemy iść, ale myśl o tym ile przed nami jest zbyt trudna.
I to moment, w którym tak ważne jest skoncentrowanie się na "tu i teraz", na jednym kroku, który jest przede mną i który jestem w stanie zrobić.
W swoim własnym tempie, w zgodzie ze sobą i ze swoimi możliwościami.
Z uważnością na potrzeby, na odpoczynek.
Jeden mały krok, tip-top ma znaczenie.
Wielkie cele, zmiany często zbudowane są z... małych kroków.
- redaktor
- Blog
Budując wartościowe i zdrowe relacje warto pamiętać, o tym, by zadbać w nich również o siebie - by nie zapomnieć o swoich potrzebach, emocjach, przestrzeni dla trudności, błędów czy chwil słabości.
~
Bycie przyjaciółką/przyjacielem, partnerem/partnerką nie oznacza podporządkowania i zatracenia siebie w relacji…
Na poniższej planszy zobaczycie przykładowe rzeczy, które może wykonywać wasz przyjaciel/przyjaciółka. Pamiętajcie, że każdy ma prawo do asertywności i dbania o siebie.
~
Co jeszcze byście dopisali?
- redaktor
- Blog
Refleksja na dziś...
Jesteś ważny.
Jesteś ważna.
Twoje potrzeby są ważne.
Twoje uczucia są ważne.
Twoje zdanie jest ważne.
Jeśli chcesz się zmieniać, rób to dla siebie.
Jeśli widzisz potrzebę rozwoju, rób to dla siebie.
Jeśli chcesz postawiać granice i odciąć sie, zrób to, robisz to dla siebie.
Jeśli chcesz płakać to płacz.
Jeśli chcesz się śmiać to się śmiej.
Nigdy nikt nie jest w stanie stanąć w naszych butach i powiedzieć, że powinniśmy tak czuć, lub nie czuć, powinniśmy się tak zachowywać bądź nie, powinniśmy tak myśleć bądź nie.
Jesteśmy tak różni, to normalne że każdy z nas odczuwa inaczej. I właśnie to jest piękne. Że możemy być kompetnie różni, a nadal szczęśliwi.
Żyj.
Ale pozwól tez żyć innym.
psycholog szkolny
- redaktor
- Blog
Emocje to nie ogórki – nie należy ich kisić.
To metafora, którą można użyć podczas rozmowy o emocjach, znaczeniu ich wyrażania oraz konsekwencjach tłumienia.
Częste tłumienie, „kiszenie” naszych uczuć zostawia ślad i poważne skutki. Emocje schowane do środka nie rozpływają się w nas. W jakiś sposób wychodzą. Często w konsekwencji zaczynamy doświadczać objawów/zaburzeń psychosomatycznych. Ciało zaczyna nas boleć – czujemy ból brzucha, głowy, karku. Jesteśmy przebadani i zastanawiamy się: skąd to? Co się dzieje? Ponad to nie mamy możliwości korzystania z mocy emocji. Przykładowo: „nielubiana” i tak często tłumiona przez nas złość pełni przecież funkcję ochronną, informuje nas, o tym, że ktoś przekracza nasze granice. Gdy jej nie wyrażamy, tłumimy, nie potrafimy odczytać wiadomości, którą nam wysyła „postaw granicę”.
Dlaczego tłumimy?
To bardzo ważne pytanie. Tłumienie emocji, z reguły jest wyuczonym mechanizmem, często mającym swój początek w dzieciństwie. Jeżeli jako dzieci słyszeliśmy „Nie wolno się złościć”, „Nie płacz, nie bądź baba”, nauczyliśmy się, że tak trzeba i to sposób „radzenia sobie z emocjami” i przetrwania trudnych sytuacji. Stąd tak ważne jest akceptowanie i nazywanie uczuć dziecka. Uczymy je wówczas mechanizmu, który ma wpływ na często życie. Zatem: nie kiś emocji – to nie ogórki.
psycholog szkolny
- redaktor
- Blog
Strona 3 z 16