Wpływ ekranów na rozwój dziecka
Kwestia wpływu urządzeń ekranowych na rozwój dziecka jest coraz częściej poruszana w badaniach i debatach rodzicielskich. Współczesny świat jest pełen technologii sprawia, ekrany są nieodłącznym elementem życia i niewątpliwie mają wpływ na rozwój i funkcjonowanie dzieci zarówno w kontekście psychicznym i fizycznym. Oto kluczowe aspekty:
1. Rozwój poznawczy
- Negatywny wpływ:
- Nadmierne korzystanie z ekranów może prowadzić do opóźnienia w rozwoju językowym, szczególnie u dzieci poniżej 2. roku życia, które potrzebują interakcji z dorosłymi do nauki mowy.
- Treści szybkie i migające mogą ograniczać zdolność koncentracji i wpływać na pamięć krótkotrwałą, mogą pojawić się zaburzenia koncentracji uwagi i ogólne przebodźcowanie dziecka.
- Pozytywny wpływ:
- Wartościowe programy edukacyjne mogą wspierać naukę liter, liczb czy języków obcych, szczególnie u dzieci powyżej 3. roku życia.
2. Rozwój emocjonalny i społeczny
- Negatywny wpływ:
- Ograniczony kontakt z rówieśnikami i rodziną w wyniku nadmiaru czasu spędzanego przed ekranem może wpływać negatywnie na rozwój umiejętności społecznych (umiejętność komunikacji, empatia, wyrażanie własnych emocji, umiejętność rozwiązywania konfliktów, lęki i fobie społeczne, zmęczenie)
- W przypadku starszych dzieci i młodzieży nadmierne korzystanie z mediów społecznościowych wiąże się z problemami samooceny, brakiem umiejętności utrzymania dobrych relacji, samotnością i ryzykiem depresji, zachowań autoagresywnych.
- Pozytywny wpływ:
- Rozsądne korzystanie z ekranów może ułatwiać kontakt z rówieśnikami,
3. Rozwój fizyczny
- Nadmierne używanie ekranów może prowadzić do problemów zdrowotnych, takich jak:
- Zaburzenia snu (niebieskie światło zakłóca produkcję melatoniny).
- Otyłość spowodowana brakiem aktywności fizycznej.
- Problemy ze wzrokiem (cyfrowe zmęczenie oczu).
- Dzieci, które mają ustalone limity czasu ekranowego, częściej angażują się w aktywność fizyczną, co wspiera ich rozwój motoryczny.
Rekomendacje:
- Dla dzieci poniżej 2 lat: Unikać ekspozycji na ekrany. Wyjątkiem są wideorozmowy z bliskimi.
- Dla dzieci w wieku 2-5 lat: Czas ekranowy powinien być ograniczony do max pół godziny dziennie. Wybieraj wysokiej jakości, interaktywne treści.
- Dla dzieci powyżej 6 lat: Zadbaj o równowagę między czasem spędzonym na ekranie a aktywnością fizyczną, nauką i innymi formami spędzania czasu.
- Wspólne korzystanie z ekranów: Rodzice powinni oglądać treści razem z dziećmi, by tłumaczyć i pomagać w zrozumieniu, ale też mieć kontrolę nad tym jakie treści dzieci przeglądają.
- Strefy wolne od ekranów: Wprowadź reguły, np. brak ekranów podczas posiłków lub w sypialni, czy też w weekend spędzaj czas aktywnie ograniczając kontakt w ekranami.
Strategie wspierania zdrowych nawyków
- Ustal jasne zasady dotyczące korzystania z urządzeń.
- Wprowadź ograniczenia czasowe do korzystania z ekranów.
- Daj przykład – dzieci uczą się przez obserwację, więc ogranicz własne używanie ekranów, zachęcaj do wspólnych aktywności.
- Zachęcaj do alternatyw – wspólna zabawa, czytanie książek, aktywność fizyczna.
Ekrany mogą być narzędziem wspierającym rozwój, ale ich używanie powinno być świadome i dostosowane do wieku dziecka. Kluczem jest równowaga oraz aktywny udział rodziców w wyborze i omawianiu treści. Urozmaicenie dzieciom spędzanego czasu w inny sposób, na pewno wpłynie pozytywnie na rozwój dziecka w każdym jego aspekcie. Należy uwzględnić, że dziecko nabywa umiejętności w sposób praktyczny poprzez działanie, dlatego też należy aranżować rówżne aktywności np: czytanie rowija wyobraźnie i słownictwo dziecka, pamięć wzrokową i słychową; rysowanie i malowanie, lepienie z plasteliny to są świetne ćwiczenia pod kątem motoryki małej, która jest ważna aby dziecko nauczyło się ładnie pisać. Spacery, bieganie, jazda na rowerze to rozwój motoryki dużej i przedsionka (zmysł odpowiadający za równowagi, utrzymanie ciała w prawidłowej pozycji. Jak widać zwykłe proste zabawy mają pozytywny wpływ na rozwój dziecka, dlatego warto ograniczać czas spędzany w monitorach i dać dziecku szansę na rozwijanie się i zdobywanie umiejętności w sposób naturalny.
Psycholog, pedagog szkolny
- redaktor
- Blog
Nauka budowania dobrych relacji zaczyna się w domu.
W kontekście dobrostanu psychicznego istotnym elementem jest budowanie zdrowych i trwałych relacji w domu, w środowisku rówieśnym, zawodowym. Ważna jest jakość relacji które budujemy, uwaga na potrzeby drugiego człowieka , empatia i zaangażowanie. Umiejętność ta jest istotnym czynnikiem chroniącym przed depresją. Człowiek mający wsparcie i opiekę lepiej radzi sobie w życiu z trudnymi sytuacjami, posiada też większe zasoby do tego by poradzić sobie z problemami, stresem, wyzwaniami dnia codziennego. Należy zwrócić uwagę, że to dorosły poprzez działania pokazuje dziecku odpowiednie wzorce zachowania, dziecko natomiast jest bystrym obserwatorem, dostrzega jak rodzice się zachowują, co robią w danej sytuacji i modeluje zachowanie rodziców. Na początku życia dziecka, rodzic jest najważniejszą osobą z którą jest ono związane, dziecko bezkrytycznie przyjmuje postawę rodziców jako coś prawdziwego, najważniejszego i prawidłowego. W związku z powyższym należy zwracać uwagę, jak my dorośli budujemy i dbamy o swoje relacje. Oto kilka kluczowych aspektów, na które warto zwrócić uwagę:
1. Komunikacja
- Otwartość i szczerość: Rozmawiajcie o swoich potrzebach, uczuciach i problemach w sposób otwarty, ale z szacunkiem.
- Aktywne słuchanie: Skup się na tym, co mówi druga osoba, bez przerywania i oceniania. Staraj się zrozumieć jej perspektywę.
- Unikanie krytyki osobistej: Jeśli masz problem, mów o swoim doświadczeniu ("czuję", "martwi mnie"), zamiast oskarżać. W rozmowie używaj komunikatu typu „JA”
2. Czas dla siebie i dla rodziny
- Jakościowy czas: Wspólne posiłki, rozmowy, gry, czy spacery to świetne okazje do zacieśnienia więzi.
- Równowaga: Szanujcie też czas, który każdy domownik potrzebuje na swoje sprawy czy odpoczynek.
3. Okazywanie wsparcia
- Empatia: Zwracaj uwagę na emocje innych. Czasem wystarczy być obok i wysłuchać.
- Pomoc w trudnych chwilach: Oferowanie pomocy czy wsparcia w codziennych obowiązkach buduje wzajemne zaufanie.
4. Szacunek i akceptacja
- Szanujcie różnice: Każdy ma swoje nawyki, osobowość i potrzeby. Uznawanie tych różnic to klucz do harmonii.
- Unikanie etykietowania: Negatywne określenia mogą ranić i tworzyć niepotrzebne konflikty.
5. Rozwiązywanie konfliktów
- Unikanie eskalacji: Nie podnoś głosu, nie mów rzeczy, których później możesz żałować.
- Kompromis: Szukajcie rozwiązań, które będą satysfakcjonujące dla obu stron.
6. Docenianie małych rzeczy
- Komplementy i podziękowania: Okazuj wdzięczność za drobne gesty. To motywuje i buduje pozytywną atmosferę.
- Celebrowanie sukcesów: Świętujcie wspólnie nawet drobne osiągnięcia.
7. Dbanie o rozwój emocjonalny dzieci
- Bezpieczeństwo emocjonalne: Dzieci muszą czuć, że są kochane i akceptowane, niezależnie od ich błędów.
- Dobry przykład: Dzieci uczą się od rodziców, jak radzić sobie z emocjami i jak budować relacje.
8. Rutyny i zasady
- Jasne zasady: Dzięki wspólnie ustalonym regułom dom staje się bardziej uporządkowany, co sprzyja harmonii.
- Elastyczność: Bądźcie otwarci na zmiany, gdy sytuacja tego wymaga.
9. Przyjazne otoczenie
- Przestrzeń pełna ciepła: Organizujcie przestrzeń w sposób, który sprzyja spędzaniu czasu razem.
- Unikanie chaosu: Dbanie o porządek pomaga w utrzymaniu spokoju i dobrej atmosfery.
Podsumowując, najważniejsze w budowaniu relacji jest zaangażowanie, otwarta komunikacja i wzajemny szacunek. Każdy gest i decyzja, nawet te małe, mają znaczenie. 😊
Psycholog i pedagog szkolny
- redaktor
- Blog
Kiedy zbliżają się wakacje, wszyscy marzymy o tym, że nareszcie odpoczniemy. Nicnierobienie jest czasem potrzebne bo pobudza naszą pomysłowość i kreatywność zmuszając do poszukiwania nowych aktywności. Trwające jednak zbyt długo staje się męczące. Warto zatem spędzać letnie dni aktywnie. Jest przecież tyle różnych zajęć, na które zwykle brakuje nam czasu w trakcie roku szkolnego. Zanim zaplanujemy co chcemy robić w wakacje należy:
- Zastanowić się , na co ma się ochotę, co jest dla nas fascynujące, co lubimy lub czego potrzebujemy.
- Pomyśleć, czy wolimy zostać w domu, czy wyjechać.
- Ocenić, czy lubimy być sami, czy chcemy poznać osoby o podobnych
zainteresowaniach.
Czasem, mimo najszczerszych chęci, trudno wpaść na dobry pomysł. Poniżej kilka propozycji na spędzanie czasu latem, które warto rozważyć.
- Wakacje sprzyjają rozwijaniu talentów. Może to być rysunek, malarstwo, lepienie z gliny, gra na instrumencie, twórczość literacka lub na przykład majsterkowanie czy np. talenty kulinarne.
- Poeksperymentować w świecie wirtualnym. Grafika komputerowa to również sztuka, której tajniki warto poznać podczas wakacji. Tworzenie obrazów 3D, stron internetowych, cyfrowe przetwarzanie prac narysowanych lub namalowanych w tradycyjny sposób, obróbka zdjęć, programowanie to cenne umiejętności, które mogą się przydać w przyszłości.
- W dzisiejszych czasach kluczową kompetencją staje się znajomość języków obcych. Myślicie o studiach za granicą lub fascynuje Was kultura jakiegoś dalekiego kraju i chcielibyście się nauczyć mówić w całkiem nowym języku? Kurs językowy to dobry pomysł. Warto spróbować.
- Czasem mamy pragnienie nauczenia się czegoś, co przyda nam się w życiu lub nam je ułatwi. Wakacje to odpowiedni czas, żeby to zrobić. Czy może to być np. kurs szybkiego czytania, prawo jazdy, kurs ratownika wodnego, warsztaty fotograficzne czy obsługa pożytecznego programu komputerowego?
- Warto przeczytać książkę, która leży na kupce wstydu. Kto nie kupił książki by „kiedyś ją przeczytać” niech pierwszy rzuci kamieniem. Wakacje to doskonały czas by to „kiedyś” nadeszło.
- Zróbmy sobie dzień albo nawet tydzień offline. Wyłączmy telefon, zapomnijmy o Internecie. Zaskakujące jak dużo wolnego czasu będziemy wtedy mieć.
- Pojedźmy w nowe miejsce. Zaplanyjmy np. wycieczkę rowerową. Jest tyle świetnych tras rowerowych. nie trzeba od razu jeździc z sakwami - mozna jeździc po najbliższej okolicy. Najlepiej w wiekszej grupie. Jest mnóstwo miejsc wartych odkrycia.
- Zróbmy sobie piknik z rodziną lub przyjaciółmi. Nie musimy mieć ogromnego kosza piknikowego. Czasami wystarczy kanapka i chłodny napój wypity na świeżym powietrzu z fajnym widokiem.
- Pojedźmy na jagody. Dzień w lesie ze słodkim finałem w postaci ciasta, drożdżówek lub jagód prosto z krzaczka.
- Kursy i warsztaty wakacyjne to świetne rozwiązanie dla osób, które szukają nowych wyzwań i umiejętności. Jednak nie wszyscy ich potrzebują.
Osoby, które wolą spędzać czas w domu i robić to, co akurat przyjdzie do głowy, mogą postawić na sprawdzone aktywności. Z pewnością są to:
- spotykać się ze znajomymi, gdy tylko przyjdzie wam ochota,
- grać w ulubione lub całkiem nowe planszówki,
- obejrzeć najciekawsze filmy z ostatniego roku i kinowe nowości,
- zrobić porządki lub przemeblowanie w swoim pokoju.
Jak widać, możliwości jest wiele. Warto je wykorzystać i spędzić wakacje tak, jak lubimy.
Po roku intensywnej nauki należy nam się czas dla siebie.
Psycholog, pedagog szkolny.
- redaktor
- Blog
O dokonującej sie na naszych oczach katastrofie klimatycznej chyba już wszyscy wiemy i niemal na co dzień tego doświadczamy. Każdy światły człowiek potrafi zdefiniować przynajmniej kilka działań, które szkodzą naszej planecie i nam.
Czy aby na pewno zdajemy sobie sprawę z tego, że wiele naszych przyzwyczajeń i rutynowych działań odbywa się kosztem środowiska?
Czy zdajemy sobie sprawę, że wiele działań ludzkich nosi znamiona przestepstw przeciw środowisku?
Wiedzę na ten temat trzeba propagować bo tylko świadome społeczeństwo jest w stanie zmienić swój tryb życia na przyjazny środowisku. Podniesienie poziomu wiedzy i świadomości obywateli w tak trudnym temacie przyniesie dużo dobrego. Dlatego z przyjemnością kierujemy do czytelników bloga cykl 8 krótkich filmików zamieszczonych na popularnej platformie youtube.
Prelegentem jest prof. zw. dr hab. Andrzej Bałandynowicz - pracownik naukowo-dydaktyczny Państwowej Uczelni Zawodowej im. Profesora Stanisława Tarnowskiego w Tarnobrzegu. Prawnik, kryminolog i penitencjarysta badający zjawiska społeczne z zakresu filozofii prawa, penologii, socjologii, psychologii, pedagogiki, filozofii zdrowia. Poniżej zamieszczamy linki do w/w filmików:
Przestępstwa Przeciw Środowisku - Obszary zagrożeń cz. 1, 2, 3
https://www.youtube.com/watch?v=K3yG-qbJYoo
https://www.youtube.com/watch?v=-CxyFoiFBMU
https://www.youtube.com/watch?v=A3lMjZwb_Ro
Przestępstwa Przeciw środowisku - Najczęściej Popełniane Przestępstwa cz. 1, 2
https://www.youtube.com/watch?v=dxJyT0CoZ1o
https://www.youtube.com/watch?v=1Fqbt06hUXY
Przestępstwa Przeciw środowisku - Grupy Potencjalnych Ofiar
https://www.youtube.com/watch?v=TXqBcIX580U
Przestępstwa Przeciw środowisku - Metody Przeciwdziałania
https://www.youtube.com/watch?v=7O7WBB5jNU8
Przestępstwa Przeciw środowisku - Właściwe Postawy
https://www.youtube.com/watch?v=soy7OWKaIQ0
Życzymy kontruktywnych refleksji, psycholog i pedagog szkolny
- redaktor
- Blog
Obchodzony jest corocznie 21 kwietnia. Ma na celu zachęcanie do twórczego myślenia oraz poszukiwania nowych, innowacyjnych rozwiązań. Najczęściej obchodzony jest poprzez ciekawe spędzanie czasu, realizację swoich zainteresowań, zdolności i umiejętności.
Czym jest kreatywność i innowacyjność u dzieci i skąd się bierze?
Kreatywność pomaga w rozwiązywaniu problemów, radzeniu sobie ze zmianą
i ograniczeniami. Wpływa na jakość życia i poczucie szczęścia. Jest połączeniem wyobraźni, zdobytego doświadczenia i wiedzy, postawy nastawionej na rozwiązywanie zadań oraz zdolności nieszablonowego myślenia. Innowacyjność to wdrożenie nowego lub znacząco udoskonalonego produktu lub procesu, nowej metody organizacyjnej w praktycznym działaniu, organizacji miejsca pracy, nauki czy zabawy lub w stosunkach z otoczeniem. Dzieci mają niezwykłe predyspozycje do wszystkich tych elementów. Otwarte na świat, nienauczone jeszcze schematycznych zachowań, chętniej niż dorośli, pozwalają sobie na odkrywanie nowatorskich rozwiązań i pomysłów. Każde dziecko ma w sobie gen kreatywności i innowacyjności. Umiejętność ta zanika wraz z dorastaniem ale my, jako rodzice, możemy wesprzeć nasze pociechy w pielęgnowaniu tego wartościowego daru.
Jak można wzbudzać u dzieci kreatywność i innowacyjność?
Zadawaj niebanalne pytania. Pytając np. “ile jest dwa razy dwa” oczekujemy tylko jednej, właściwej odpowiedzi. Takie pytania nie pobudzają potencjału twórczego dziecka. Aby wesprzeć kreatywność u dzieci, zadawaj im otwarte pytanie, na które będzie mogło wymyślić wiele rozwiązań, na przykład “Czy można dotknąć tęczy?” albo „ Co by było gdyby…?”
Łącz, mieszaj, łam zasady. Aby wyrwać zamknięty w schematach umysł, czasem trzeba zrobić coś naprawdę szokującego, nieszablonowego, Na przykład założyć do pracy dwie różne skarpetki, całkiem przemeblować pokój, zmieniać codzienne rytuały. Dziecko może być początkowo zszokowane, że jego poważny rodzic ubiera się tak nierozważnie lub zrewolucjonizował rodzinny porządek. Zrozumie również, że zastaną rzeczywistość możemy kształtować według swoich potrzeb i ogranicza nas wyłącznie nasza wyobraźnia. Możemy np. używać przedmiotów w zupełnie nowy sposób niż ich pierwotne zastosowanie.
Pozwól sobie na błędy. Dla najmłodszych dzieci to właśnie rodzic jest wyznacznikiem tego jak powinno się zachowywać. Jeśli nigdy nie pozwalamy sobie na błędy i zawsze postępujemy według sprawdzonych rozwiązań, jest duża szansa, że nasze dziecko nie będzie miało treningu pozwalającego na kreatywne myślenie. Aby śmiało wypowiadać swoje pomysły trzeba mieć poczucie, że nie będą one narażone na krytykę. Pokaż dziecku, że mylenie się jest naturalnym procesem myślenia i wszystkim się to zdarza. Pozwól sobie na eksperymenty i błędy w towarzystwie dziecka, pokazując mu jednocześnie, że nie są one takie straszne i prowadzą do wypracowania lepszych rozwiązań.
Nie poprawiaj. Jako rodzice chcemy, aby nasze dziecko odniosło sukces i dlatego w dobrej wierze poprawiamy go i nieustannie doradzamy. Badania pokazują jednak, że dzieci są mniej kreatywne jeśli narzuca im się lepsze rozwiązanie i wyręcza się je w rozwiązywaniu problemów.
Pozwól dziecku nudzić się. Nuda to przyjaciel kreatywności. Jeśli dziecko nie będzie miało co ze sobą zrobić, jego umysł zacznie poszukiwać rozrywki w bardziej niekonwencjonalny sposób. Czas wolny od zajęć i obowiązków pobudza twórczość. Podczas swobodnej zabawy lub nudzenia się mózg może “odetchnąć” i przeorganizować zebrane wcześniej informacje dochodząc do nowych wniosków.
Szukajcie mądrych inspiracji. Kreatywni ludzie to ludzie ciekawi. Szukają inspiracji w świecie przyrody oraz w różnych dziedzinach sztuki i nauki. Zadbaj, aby Twoje dziecko miało styczność ze światem sztuki, muzyki czy technologii. Organizowane przez muzea i różne instytucje warsztaty dla dzieci otworzą im oczy na świat oraz pokażą w jaki sposób myślą wybitni naukowcy i artyści.
Zadbaj o mądry czas przed monitorem. Nie traktujmy nowoczesnej technologii jak wroga. Tablet czy komórka to tylko narzędzia i mogą stać się niezastąpionym instrumentem do rozbudzenia pasji dziecka. Aby wspomóc rozwój dziecka, bądź przy nim i naucz je mądrze używać internetu, np. poprzez oglądanie kanałów, na których starsze dzieci uczą rysunku czy tańca. Wzbudzaj zainteresowanie dziecka pożytecznym treściami w sieci.
Psycholog, pedagog szkolny
- redaktor
- Blog
Szanowni Państwo,
Wiosna zagościła, za oknami pięknie świeci słońce, dni są coraz cieplejsze i dłuższe. Pogoda nam sprzyja, dlatego warto zarezerwować sobie trochę wolnego czasu na aktywność fizyczną na świeżym powietrzu. Może być to spacer nawet 20-30 min, wycieczka rowerowa, gra w piłkę na boiskach, bieganie czy też np.: nordic walking. Rodzaj aktywności należy oczywiście dostosować do swoich preferencji sportowych oraz możliwości fizycznych.
Co daje aktywność fizyczna:
- przede wszystkim dotlenia mózg, poprawia krążenie
- usuwa napięcie i daje poczucie spokoju, ukojenia
- przynosi satysfakcję
- regularne treningi usprawnia procesy poznawcze, pozytywnie wpływają na procesy uczenia się i zapamiętywania, oraz procesy spostrzegania.
- ludzie aktywni fizycznie są zdrowsi, żyją dłużej, ich sprawność ruchowa się wydłuża
Regularny wysiłek o umiarkowanej intensywności, jest wskazany dla każdego ale jest zalecany szczególnie dla osób cierpiących na przewlekły stres, stany lękowe, depresje. Aktywność fizyczna zmniejsza ryzyko chorób neurodegeneracyjnych takich jak np.: demencja. Powinniśmy traktować ją jako prewencję, która przyczynia się do poprawy samopoczucia.
Obecnie mamy kryzys zdrowia psychicznego, każdy z nas ma obowiązek zadbać o swoje zdrowie psychiczne i osób najbliższych. Edukację dotyczącą aktywności fizycznej powinniśmy wprowadzać już od najmłodszych lat. Jest to jedna ze skuteczniejszych metod redukowania stresu i napięcia emocjonalnego. Dobre nawyki wypracowane już od najmłodszych lat będą procentować w przyszłości lepszą kondycją fizyczną, sprawnością, a także lepszym samopoczuciem, umiejętnością radzenia sobie z trudnymi sytuacjami i umiejętnością odstresowania się. Przewlekły stres prowadzi do depresji więc lepiej zapobiegać niż leczyć.
Poniżej zamieszczam dla Państwa ciekawy film pt.: „Biegiem po zdrowie psychiczne czyli o korzyściach płynących z wysiłku” w którym dr. Wojciech Glac ciekawie opowiada na temat korzyściach płynących z aktywności psychicznej.
Psycholog i pedagog szkolny
- redaktor
- Blog
Żyjemy w dobie kolejnej cywilizacyjnej rewolucji. To rewolucja informacyjna operająca sią na technologiach cyfrowych. Te nowoczesne technologie są wielkim dobrodziejstwem ułatwiajacym nam życie i rozwój. Społeczeństwo informacyjne, bo takim jesteśmy, to społeczeństwo, w którym towarem staje się informacja traktowana jako szczególne dobro niematerialne, równoważne lub cenniejsze często nawet od wielu dóbr materialnych. Dzięki wiedzy można nabywać nowe umiejętności, zarabiać lub nawet wpływać na politykę (władza). Można zatem uznać, że świat cyfrowy to nasza przyszłość.
Przyglądając sie wielu nowoczesnym rozwiązaniom, wynalazkom czy odkryciom, warto się jednak zastanowić czy niosą one ze sobą wyłącznie korzyści. Czy nie powodują też jakichś kosztów, nieporządanych skutków czy zagrożeń? Tak samo jest w przypadku technologii cyfrowych. Jak każde "genielane cudo" mają też swoje ciemne strony, które dotkliwie nas doświadczą jeśli nieumiejetnie i nieświadomie będziemy z tych cudów korzystać.
Jakie zagrożenia niosą ze sobą technologie cyfrowe?
Czy można z nich korzystać bez ograniczeń?
Jakie treści w sieci są dla nas groźne?
Czy można się uzależnić od technologji cyfrowych i jaki jest mechanizm powstawania uzależnienia?
Odpowiedzi na te pytania można znaleźć w załączonych poniżej linkach do filmików i podkastów poświęconych funkcjonowaniu naszego mózgu w otoczeniu nowych technologii. W tajniki świadomego i zdrowego korzystania z technologji cyfrowych wprowadzi nas dr Wojciech Glac z Uniwersytetu Gdańskiego.
FILMY
- ODCINEK 1: Tania dopamina: https://www.youtube.com/watch?v=C61bxm-8gR0&t=2s
- ODCINEK 2: Fake news, czyli dlaczego mózg yka wszystko jak pelikan: https://www.youtube.com/watch?v=RcfLkXxOuuE&t=2s
- ODCINEK 3: Anatomia hejtu: https://www.youtube.com/watch?v=_ivmjVz5pnk
- ODCINEK 4: Atak typy DDos na mózg: https://www.youtube.com/watch?v=Lz2hEtot4Is
- ODCINEK 5: Promo na FOMO: https://www.youtube.com/watch?v=nHRjdVQxD30&t=10s
- ODCINEK 6: Naga prawda czyli o wpływie pornografii na mózg: https://www.youtube.com/watch?v=jEwqgBoA3gY
- ODCINEK 7: Dobre relacje jako tarcza ochronna przed uzależnieniami: https://www.youtube.com/watch?v=jaOupmA-QeE
- ODCINEK 8: Biegiem po zdrowi psychiczne czyli o korzyściach płynących z wysiłku fizycznego: https://www.youtube.com/watch?v=xEUihvZ14aE
- ODCINEK 9: Mózg po nocnej zmianie, czyli o prozdrowotnej roli snu: https://www.youtube.com/watch?v=wHN16u6LUAE
- ODCINEK 10: Aby życie mózgu iało smaczek: https://www.youtube.com/watch?v=4XJmKz0aR30
PODCASTY
- PODCAST NR 1: Anna Hady: Dom jako bezpieczna przystań: https://www.youtube.com/watch?v=oYRhMPTnvyA
- PODCAST NR 2: Wojciech Glac: Jak mózg uzaleznia się od nowych technologii? https://www.youtube.com/watch?v=le8Qc67eXhU&t=1s
- PODCAST NR 3: Maciej Dębski: Czym jest higiena cyfrowa i w jaki sposób właściwie o nią zadbać? https://www.youtube.com/watch?v=SzSdcwTUwFM
- PODCAST NR 4: Jacek Pyżalski: Jakie są cyfrowe kompetencje młodych ludzi? https://www.youtube.com/watch?v=4qx31sXha3U
- PODCAST NR 5: Joanna Flis: Zdrowie psychiczne młodych cyfrowych: https://www.youtube.com/watch?v=92BRRZFnNiU
Psycholog i pedagog szkolny.
- redaktor
- Blog
Strona 1 z 17