Dziś bardzo ważny temat dotyczący właśnie przemocy. Nie jest ona sprawą prywatną, którą należy pozostawić do rozwiązania rodzinom. Dlaczego? - otóż jest to kwestia praw człowieka i każdy ma obowiązek przestrzegać te prawa.
A więc trochę statystyk, jak podaje Fundacja SHARE THE CARE, skala przemocy na świecie wygląda następująco:
- 79% respondentów w swoim życiu przynajmniej raz doświadczyło przemocy
- 66% doświadczyło przemocy od swoich rówieśników
- 32% doświadczyło przemocy od bliskiej osoby dorosłej
- 26% młodych respondentów doświadczyło wykorzystywania seksualnego bez kontaktu fizycznego
- dwoje na troje dzieci doświadczyło przemocy rówieśniczej, są to bardzo niepokojące statystyki
Kiedy mówimy o przemocy?
O przemocy można mówić, gdy zachowanie jest intencjonalne, a jej celem jest kontrolowanie lub podporządkowanie sobie drugiej osoby. Autor definicji podkreśla również, że przemoc:
- narusza prawa lub dobra osobiste drugiej osoby,
- uniemożliwia samoobronę,
- powoduje szkody osobiste.
Tym, co istotne w kontekście definiowania przemocy w ujęciu psychologicznym jest fakt, iż następuje ona, gdy relacja pomiędzy osobą sprawującą przemoc a doświadczającą jej, jest nierówna. Czyli jedna osoba ma przewagę nad drugą pod względem jednego lub kilku czynników, takich jak siła, status społeczny, status ekonomiczny itd.
Gdzie szukać pomocy?
116 123
Ogólnopolski telefon dla ofiar przemocy w rodzinie „Niebieska Linia”
To numer, pod który mogą dzwonić ofiary przemocy w rodzinie, a także osoby, które usłyszały o takiej przemocy lub są jej świadkami. Konsultacje prowadzone są telefonicznie lub mailowo: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.. Kontaktując się z „Niebieską Linią” uzyskasz wsparcie, pomoc psychologiczną, informacje o możliwościach uzyskania pomocy najbliżej Twojego miejsca zamieszkania.
Będąc świadkiem przemocy, nie odchodź, nie odwracaj wzroku!
Bądź uważny, obserwuj i reaguj adekwatnie do sytuacji !
Kampania 19 dni | Fundacja PoDRUGIE
Raport „Diagnoza przemocy wobec dzieci w Polsce” – Share the Care
Gdzie szukać pomocy | UNICEF Polska – pomagamy dzieciom
Życzymy miłej lektury
Pedagog i psycholog szkolny
- redaktor
- Blog
Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego obchodzony jest 10 października od 1992 roku. Został zapoczątkowany jako coroczna działalność Światowej Federacji Zdrowia Psychicznego.
Tegoroczne hasło obchodów podkreśla, że zdrowie psychiczne jest podstawowym prawem człowieka dla wszystkich ludzi. Każdy, kimkolwiek i gdziekolwiek jest, ma prawo do najwyższego osiągalnego standardu zdrowia psychicznego. To prawo do ochrony przed zagrożeniami dla zdrowia psychicznego, prawo do dostępnej, akceptowalnej i dobrej jakości opieki zdrowotnej oraz prawo do wolności, niezależności i włączenia do społeczności.
Uznanie zdrowia psychicznego za uniwersalne prawo człowieka umożliwia ludziom upominanie się o swoje prawa - i o prawa osób z ich otoczenia. Jeśli ludzie nie są świadomi swoich praw człowieka, nie są w stanie ich bronić
Trochę statystyki i podstaw:
- Jedna na osiem osób na całym świecie doświadcza trudności zdrowia psychicznego, które mogą wpływać na jej zdrowie fizyczne, samopoczucie, sposób nawiązywania kontaktów z innymi i źródła utrzymania
- Aż ¼ dorosłych mieszkańców naszego kraju, czyli ponad 8 mln osób, doświadczyło trudności zdrowia psychicznego
- Blisko połowa Polaków doświadczyła pogorszenia stanu psychicznego z powodu pandemii
- Coroczne obchody Światowego Dnia Zdrowia Psychicznego mają na celu podniesienie świadomości na temat kwestii związanych ze zdrowiem psychicznym na całym świecie oraz zmobilizowanie wysiłków na rzecz jego wspierania
- „Zdrowie psychiczne jest powszechnym prawem człowieka" – to hasło tegorocznych obchodów
W ramach Programu SZKOŁA ODPOWIEDZIALNA CYFROWO, w którym uczestniczy nasza szkoła, proponujemy skorzystać z poradników pod podanymi linkami:
a. poradnik dla młodzieży: https://dobrzezejestes.org/wp-content/uploads/2022/12/Zrozumiec-depresje-Poradnik-dla-nastolatkow.pdf
b. poradnik dla nauczycieli oraz rodziców: https://dobrzezejestes.org/wp-content/uploads/2022/10/Depresja-to-choroba-a-nie-gorszy-dzien-stronami-1.pdf
c. link do infografik: https://drive.google.com/drive/folders/1NDx-SWpybZmrDPXpzCcfcvPT9m2r1XS-
Zajmującej lektury.
Psycholog i pedagog szkolny
- redaktor
- Blog
Szacuje się, że co trzeci uczeń doświadcza problemów psychicznych, a największy wzrost zachorowań dotyczy właśnie depresji i zaburzeń lękowych u dzieci.
Depresja u dzieci , podobnie jak w przypadku ludzi dorosłych związana jest z długotrwałym obniżeniem nastroju. Towarzyszą takie objawy jak: smutek, dziecko nie odczuwa radości z rzeczy, które wcześniej sprawiały mu przyjemność. Dodatkowo występuje rozdrażnienie, ataki płaczu, dziecko z byle powodu reaguje krzykiem, trzaska drzwiami. Możemy zauważyć utratę chęci życia, unika kontaktów z rówieśnikami , ewidentnie zamyka się w sobie, nie chce rozmawiać. Występuje nadmierna senność lub bezsenność . Nietypowym objawem depresji mogą być zaburzenia koncentracji uwagi i trudności z zapamiętywaniem, uczeń opuszcza się w nauce, nie odrabia lekcji i nie chce chodzić do szkoły.
Ewidentnie widzimy, że dziecko zmieniło swoje zachowanie, jest przygaszone, nic go nie cieszy i wszystko jest dla niego bez sensu. Jeżeli zauważysz zachowania autodestrukcyjne u dziecka np.: samookaleczenie to już jest sygnał że jest potrzeba pilnej pomocy specjalisty psychologa czy psychiatry.
Każda nagła zmiana zachowania dziecka powinna zaniepokoić rodzica!!!
Rolą rodzica jest wspieranie rozwoju psychicznego i społecznego dziecka, a działania, takie jak:
- sposób komunikowania się z dzieckiem,
- uważne słuchanie,
- chwalenie i konstruktywne krytykowanie,
- uświadamianie dziecku, jakie ma prawa i respektowanie tych praw,
- asertywność w relacjach z innymi,
budują pozytywny obraz domu rodzinnego i podnoszą samoocenę . Uczą współdziałania oraz umiejętności radzenia sobie w trudnych i konfliktowych sytuacjach.
Dom rodzinny dla każdego dziecka powinien być, jak bezpieczna przystań w której zawsze znajdzie wsparcie i miłość !!!
- redaktor
- Blog
Fakt, że jesteśmy wypoczęci i odprężeni po wakacjach, nie jest równoznaczny z gotowością do ciężkiej pracy już pierwszego dnia szkoły. Trzeba dać sobie czas na przyzwyczajenie się do szkolnego trybu życia. Warto jednak kierować się sprawdzonymi sposobami, które pozwolą nam pomyślnie rozpocząć rok szkolny i uniknąć niepowodzeń na samym starcie. Oto kilka rad:
- Zaplanuj rytm nauki.
Nauka w szkole ma swój rytm. Znasz plan lekcji, który powtarza się co tydzień. Wiesz ile czasu spędzisz w szkole. Zatem jesteś w stanie przewidzieć, ile czasu będziesz musiał poświęcić na odrobienie prac domowych i naukę. Wykorzystaj tę wiedzę do zaplanowania sobie pracy związanej ze szkołą – zaplanuj swój własny rytm nauki.
- Opanuj poranne wstawanie wg. poniższych zasad:
- budzik trzymaj daleko od łóżka – wstając z łóżka żeby go wyłączyć „jesteś już na nogach” odkładasz możliwość drzemki,
- szybki prysznic lub obmycie twarzy pomoże Ci się rozbudzić,
- napij się. Uzupełnienie płynów pozwala odzyskać energię,
- włącz muzykę rytmiczną, pobudzającą, taką, którą lubisz,
- podnieś rolety lub zapal światło - ciemność lub mrok opóźnia rozbudzenie się,
- gdy trzeba wstać – wstań. Samo rozmyślanie, że musisz wstać jest demobilizujące. Jeśli już wstaniesz, te myśli masz już za sobą.
- Nie pozwól na nawarstwianie zaległości.
Odkładanie na później nie jest dobrym rozwiązaniem. Systematyczność ma duże znaczenie. Dzięki temu mniejszym nakładem sił jesteś w stanie uporać się z codziennymi zadaniami. Chyba lepiej poświęcić codziennie mniej czasu na zrobienie tego, co trzeba, niż później kilka godzin robić wszystko naraz.
Dzięki regularności nie będą się gromadziły zaległości – to może być twoje motto na nowy rok szkolny.
- Słuchaj uważnie na lekcjach.
Wykorzystaj czas spędzony w szkole. Postaraj się słuchać uważnie tego, co mówi nauczyciel. Im więcej zapamiętasz z lekcji, tym mniej czasu będziesz musiał poświęcić na naukę w domu.
- Znajdź własne sposoby na odstresowanie „tu i teraz”.
Jeśli natłok spraw nie pozwala Ci normalnie funkcjonować, wypróbuj proste metody na odstresowanie:
- pójdź na spacer. Kontakt z naturą i przebywanie na świeżym powietrzu pozwala na rozładowanie emocji
i usprawnia prace mózgu,
- jeśli pogoda nie pozwala na wyjście na powietrze, otwórz okno i stań przy nim. Zamknij oczy i wdychaj nosem głęboko świeże powietrze. Zatrzymaj je chwilę w płucach a następnie powoli wypuszczaj powietrze ustami. Możesz przy tym słuchać Twojej ulubionej muzyki.
- poćwicz. Rozciąganie mięśni szyi i barków pozwoli rozładować nagromadzone napięcie i stres.
- weź prysznic. Pozwoli to na rozluźnienie mięśni i pobudzi krążenie
- porozmawiaj z bliska osobą. Wygadaj się na dowolny temat. Oderwiesz w ten sposób myśli od tego, co Cię stresuje.
- Nie martw się na zapas.
Skup się na obecnej możliwości nauki w szkole. Pamiętaj, że nie jesteś sam. W przypadku trudności masz wokół siebie mnóstwo pomocnych osób takich jak nauczyciele, wychowawcy, psycholog, pedagog, rodzice i rówieśnicy. Na pewno sobie poradzisz. Przecież już wiesz, jak się przygotować do nowego roku szkolnego.
POWODZENIA!
Pedagog i psycholog szkolny.
- redaktor
- Blog
Wakacje to czas na zabawę, relaks, zwiedzanie i beztroskę. Znikają obowiązki szkolne, konieczność wczesnego wstawania, możemy bez ograniczeń planować najróżniejsze przygody, aktywności. Niektórzy spotykają się z przyjaciółmi i wspólnie świetnie się bawią, inni wybierają się na rodzinne wyjazdy. Nikt nie siedzi w domu, kiedy za oknem mamy słoneczną, piękną, zachęcającą do wyjścia pogodę. Jednak wszyscy musimy pamiętać, że dobra zabawa nie zwalnia nas z obowiązku dbania o swoje i innych bezpieczeństwo. Jak powinniśmy postępować, aby wakacje zawsze kojarzyły nam się wyłącznie z przyjemnościami? Wystarczy wykazać zdrowy rozsądek i pamiętać o kluczowych zasadach bezpieczeństwa.
Oto najważniejsze zasady, którymi należy się kierować, aby bezpiecznie spędzić wakacje:
- Zawsze informuj rodziców, gdzie i z kim przebywasz. Przekaż im także, o której godzinie zamierzasz wrócić.
- Noś ze sobą naładowany telefon komórkowy z zapisanym numer telefonu do rodziców.
- Pamiętaj o zasadach bezpiecznego przechodzenia przez jezdnię – przechodź tylko na pasach dla pieszych i na zielonym świetle.
- Do zabawy wybieraj zawsze miejsca oddalone od jezdni i torów kolejowych.
- Zawsze zapinaj pasy w samochodzie.
- Nie rozmawiaj i nie nawiązuj relacji w sieci z obcymi.
- Poinformuj rodziców, gdyby ktoś Cię zaczepiał.
- Nie oddalaj się z nieznajomymi, nie wsiadaj z nimi do samochodu.
- Nie bierz słodyczy ani innych prezentów od obcych.
- Pamiętaj o numerach alarmowych (112 – alarmowy, 999 – pogotowie 998 – straż, 997 – policja).
W razie potrzeby dzwoń i wezwij pomoc. - Kąp się tylko w miejscach do tego przeznaczonych, na strzeżonych i bezpiecznych kąpieliskach.
- Nie wchodź do wody bez opieki osoby dorosłej.
- Nie pływaj wieczorem, w czasie burzy, mgły, gdy wieje porywisty wiatr.
- Pamiętaj o ochronie przed słońcem. W czasie upałów pij dużo wody i zawsze noś nakrycie głowy.
Nie zasypiaj na słońcu! Przed wyjściem na zewnątrz posmaruj się kremem z filtrem. - Zadbaj o właściwy ubiór – strój z elementami odblaskowymi, kask ochronny podczas jazdy na rowerze, rolkach, hulajnodze czy odpowiednie buty i odzież w czasie wycieczki w góry.
- W górach nie wyruszaj w trasę, jeśli widzisz, że nadchodzi burza.
- Szukaj bezpiecznego schronienia podczas burzy (nie pod pojedynczym drzewem!).
- Podczas górskich wycieczek nie schodź ze szlaku.
- Nie oddalaj się bez pytania od rodziców – w nowych miejscach łatwo się zgubić.
- Po każdym wyjściu z miejsc zalesionych dokładnie sprawdź skórę na obecność kleszczy.
- Uważaj na rośliny, na których się nie znasz. Niektóre jagody, liście czy grzyby są trujące.
- Podczas spacerów po lesie stosuj preparaty odpędzające owady i kleszcze.
- Nie rozpalaj ogniska w lesie.
- Nie baw się z obcymi zwierzętami. Nawet przyjaźnie wyglądający pies czy kot może Cię ugryźć, gdy spróbujesz go pogłaskać.
- Bądź rozsądny i zachowaj umiar we wszystkim, co robisz.
Życzymy udanych wakacji!
Pedagog i psycholog szkolny
- redaktor
- Blog
Wielkimi krokami zbliża się czas egzamiinów. Dla uczniów najstarszych klas to duży stres związany z powtórkami tak dużej ilości materiałów, dlatego już wcześniej warto zaplanować w jaki sposób to zrobić. Przydarzą się do tego odpowiednie Techniki Powtarzania.
Jedną z nich są karty powtórkowe, które możemy zabierać ze sobą i czytać w wolnym czasie. Takie karty przygotujemy samodzielnie wypisując hasło, zakres tematyczny, czy krótki opis danego zagadnienia. To od nas zależy co na nich zamieścimy i w jaki sposób to zapiszemy czy przedstawimy. Zagadnienia mogą mieć formę punktów, rysunków czy wykresów- ogranicza nas jedynie wyobraźnia.
Drugą techniką jest czytanie materialu i zaznaczanie odpowiednich fragmentów kolorowymi flamastrami lub karteczkami, aby następnym razem skupiać się tylko na ponownym czytaniu zaznaczonego fragmentu z najważniejszymi informacjami.
Jedną z proponowanych formy powtarzania materiału są grupy powtórkowe - z grupą znajomych i przyjciół
- Ustalcie dzień i godzinę podczas których będziecie spotykać się na naukę
- Wyłączcie na ten czas telefony i inne urządzenia, które mogą was rozpraszać
- Na każde sptkanie ustalcie cel i zakres powtórek
- Uczcie się zespołowo, wspierajcie się, pomagajcie sobie wzajamnie
- Streszczajcie sobie materiał, tworzcie quizy, udostępniajcie sobie notatki
- Opracowujcie wspólnie zagadnienia egzaminacyjne
- Straszczajcie sobie wzajamnie lektury
Form powtarzania materiału jest dużo, niezależnie od tego jaką formę wybierzecie- tą samodzielną czy grupową - pamiętajcie, że ważny jest również czas na odpoczynek. Wtedy nauka będzie jeszcze bardziej efektywna.
- redaktor
- Blog
Celem Światowego Dnia Autyzmu jest podnoszenie świadomości ludzi na temat zaburzeń związanych z tą chorobą. W tym dniu każdy może okazać wsparcie i pomoc osobom, które najbardziej jej potrzebują.
Czego nie wiesz o autyzmie, a co na zawsze może zmienić Twoje postrzeganie tego zaburzenia rozwoju? Sprawdź 5 ciekawostek, które pozwolą Ci lepiej zrozumieć ludzi z autyzmem:
- Autyzm to zespół cech, które utrudniają budowanie satysfakcjonujących relacji z innymi i sprawiają, że ludziom trudniej jest odnaleźć się w różnych sytuacjach społecznych.
- Autyzmu powoduje trudności zarównow kontaktach społecznych, jak i w uczeniu się oraz postrzeganiu otoczenia.
- ONZ uznajeautyzm za jeden z najpoważniejszych problemów zdrowotnych świata obok raka, cukrzycy i AIDS.
- W Polsce zaburzenia ze spektrum autyzmu diagnozowane są u jednego dziecka na około 150 – jakoże autyzm należy do tzw. chorób cywilizacyjnych, ta liczba stale rośnie.
- Mimo iż, wraz ze wzrostem ilości diagnozowanych osób, wzrasta również wiedza na temat przyczyn, objawów i metod terapii zaburzeń ze spektrum autyzmu, świadomośćspołeczna na jego temat jest wciąż niewystarczająca.
Autyzm jest jednym z bardziej skomplikowanych schorzeń i wyzwaniem zarówno w wymiarze medycznym, edukacyjnym jak i społecznym. Obawy z nim związane dodatkowo potęguje wzrastająca skala jego występowania przy jednoczesnym braku jasnych/ jednoznacznych odpowiedzi o jego przyczyny. Częstotliwość występowania zaburzeń ze spektrum autyzmu w ostatnich dziesięcioleciach wzrosła bowiem prawie dwudziestokrotnie i o ile w latach 80-tych czy 90-tych ubiegłego wieku wynosiła ona 1:2000, tak obecnie odnotowuje się średnio 1 przypadek na 100 dzieci, a nawet częściej.
Powyższe trendy światowe znajdują również swoje odzwierciedlenie w naszych realiach krajowych. Zaburzenia ze spektrum autyzmu (ASD) należą co coraz częściej diagnozowanych jednostek chorobowymi w Polsce.
Biorąc pod uwagę specyfikę autyzmu – złożoność i zakres oddziaływania, stanowi on poważne wyzwanie szczególnie w wymiarze społecznym, a co za tym idzie kreuje potrzeby związane
z podnoszeniem świadomości społecznej i edukacji w obszarach z nim związanych.
Wiedza na temat autyzmu pogłębiła się ogromnie od czasu pierwszego sformułowania autyzmu w 1943. Niektóre wcześniejsze dążenia do uleczenia wydają się dziś nierealne w świetle tego co jest wiadome na temat chorób mózgu. Wyleczyć znaczy "przywrócić do zdrowia fizycznego, psychicznego, stanu normalnego". W medycznym sensie nie ma leku na wyleczenie zmian w mózgu, które są czynnikiem autyzmu. Aczkolwiek ciągle znajdujemy lepsze sposoby rozumienia choroby i pomocy chorym w przystosowaniu się. Niektóre symptomy mogą z czasem zelżeć, inne mogą zniknąć. Przy właściwej opiece wiele zachowań autystycznych może być zmienionych na lepsze, nawet do momentu, gdzie mogą one ustąpić. Niestety ,większość dzieci i dorosłych będzie okazywała pewne stopnie autyzmu przez całe życie. Możliwe są różne rodzaje terapii w zakresie mowy, zachowania, wzroku, słuchu, terapie muzyczne, a także leki i zalecenia dietetyczne.
Psycholog, pedagog szkolny
- redaktor
- Blog
Ogólnopolski Dzień Walki z Depresją
Ogólnopolski Dzień Walki z Depresją został ustanowiony przez Ministra Zdrowia w 2001r. i jest on obchodzony w dniu 23 lutego.
Według Światowej Organizacji Zdrowia depresja jest czwartą najpoważniejszą chorobą na świecie i jedną
z głównych przyczyn samobójstw.
Choroba może dotknąć każdego człowieka bez względu na płeć, wiek czy status społeczny. Często rozwija się latami, dyskretnie i powoli odbierając radość z życia. Depresja dotyka ludzi w różnym wieku, z różnych środowisk i mieszkających we wszystkich krajach. Depresja jest chorobą, którą charakteryzuje uporczywy smutek, brak energii, brak zainteresowania czynnościami, które dotąd sprawiały przyjemność i dawały satysfakcję. Problemy ze snem (bezsenność lub ospałość), niepokój, trudności z koncentracją, utrata poczucia własnej wartości, poczucie winy lub beznadziei istnienia, myśli o samookaleczeniu lub wręcz uporczywe myśli samobójcze – to cechy charakterystyczne tej choroby.
Depresja to nie tylko problemy z nastrojem. Do zaburzeń psychicznych dołączają objawy somatyczne, czyli cielesne. Na skutek symptomów depresji chorzy zaczynają zaniedbywać codzienne obowiązki – pracę, szkołę, higienę osobistą. Problemem stają się dla nich podstawowe czynności takie jak wstanie z łóżka czy pójście do sklepu.
Celem ustanowienia dnia było upowszechnianie wiedzy na temat depresji i innych zaburzeń z nią związanych. Obecnie depresja jest najczęstszą chorobą psychiczną. Zachorowalność roczna wynosi 6-12 % wśród osób dorosłych, w tzw. sile wieku, a u osób w wieku podeszłym jest wyższa i sięga nawet ponad
15 %. Szacuje się także, że około 30-50 % ludzi cierpiało chociaż raz w swoim życiu na zaburzenia depresyjne.Mimo faktu, że choroba występuje bardzo często, osoby na nią cierpiące wstydzą się szukać pomocy.
Osoby, które nie doświadczyły depresji, często są przekonane, że zaburzenia depresyjne to jedynie fanaberia “słabych” ludzi. Jest to, oczywiście, nieprawda (i w dodatku krzywdzący osąd). Większość osób cierpiących na depresję, gdyby mogło, z pewnością wybrałoby radosne, zwyczajne życie.
Depresję można (i powinno się) leczyć. Najkorzystniejsze są metody kompleksowe, czyli połączenie psychoterapii i farmakoterapii. Bardzo istotna jest również edukacja – objaśnianie pacjentowi, na czym polega choroba i czego może się spodziewać. Ważne, by o depresji możliwie dużo wiedzieli również najbliżsi chorego. Najczęstszą metodą psychoterapii jest tak zwana terapia poznawczo-behawioralna, która skupia się na analizowaniu problemów i wykształcaniu pozytywnych reakcji.
Psycholog i pedagog szkolny.
- redaktor
- Blog
Bezpieczne ferie w pigułce - 20 najważniejszych zasad
10 ZASAD DLA DZIECKA...
1. Nie wchodź na zamarznięte zbiorniki wodne!
Warto wiedzieć, że lód nie wszędzie jest tej samej grubości – na środku jeziora jest cieńszy niż przy brzegach. Do jazdy na łyżwach nadają się wyłącznie sztuczne lodowiska.
2. Nie zjeżdżaj na sankach w pobliżu dróg i zbiorników wodnych! Jeśli nie zatrzymasz sanek na czas, wjedziesz na kruchy lód zbiornika wodnego lub pod koła jadącego samochodu, który nie wyhamuje na czas na śliskiej (oblodzonej, ośnieżonej) powierzchni drogi.
3. Nie przebiegaj przez ulicę po zapadnięciu zmroku. Zawsze miej przy sobie odblask – dzięki temu będziesz widoczny na drodze. Jeśli nagle znajdziesz się niewidoczny na drodze jadącego pojazdu, kierowca nie zauważy Cię na czas i nie zatrzyma pojazdu na śliskiej drodze.
4. Nie strącaj sopli zwisających z dachów lub drzew. Spadający sopel może stanowić poważne zagrożenie dla zdrowia, a nawet życia. Ich twarde i ostre końcówki mogą wbić się w dowolne miejsce Twojego ciała.
5. Stosuj się do zakazów i nakazów opiekunów.
To bardzo ważne. Nie znikaj niespodziewanie z oczu rodzicom lub opiekunom, a jeżeli planujesz pójść do sklepu lub toalety, zgłoś taki zamiar opiekunowi.
6. Podczas zabawy śnieżkami nie celuj nigdy w głowę i w twarz. Oczy i skronie to jedne z najbardziej wrażliwych na urazy obszarów ciała człowieka. Śnieżki lepione z mokrego śniegu nie ugniataj na siłę aby nie były zbyt twarde.
7. Jeżdżąc na nartach lub na snowboardzie miej zawsze kask. Zachowuj bezpieczną odległość od innych osób i nie podjeżdżaj do samych krawędzi trasy. Zostaw miejsce dla tych, którzy jadąc za Tobą zamierzają Cie wyprzedzić, ominąć.
8. Nie siadaj na stoku narciarskim. Ktoś jadący szybko lub posiadający słabe umiejętności narciarskie może na Ciebie najechać.
9. Nigdy nie zjeżdżaj na nartach i snowboardzie poza wyznaczonymi i przygotowanymi trasami. Nie wiesz co kryje nieubity śnieg w nieznanym terenie.
10. Miej zawsze przy sobie naładowany telefon komórkowy aby w razie potrzeby można było wezwać pomoc.
…I 10 ZASAD DLA RODZICA LUB OPIEKUNA
1. Bezpieczeństwo podczas ferii zimowych zależy także od Ciebie! Sprawdź, czy organizator ma niezbędne zezwolenia i czy jest w stanie zapewnić dzieciom pomoc medyczną. Poproś odpowiednie służby o sprawdzenie, czy pojazd, którym będą podróżować dzieci, jest bezpieczny.
2. Nie dawaj dziecku na wyjazd wartościowych przedmiotów.
3. Poproś, aby dziecko zawsze miało przy sobie (w plecaku czy kieszeni) kartkę z imieniem i nazwiskiem, nazwą ośrodka, numerami kontaktowymi do rodziców i opiekunów oraz, jeżeli jest taka potrzeba, listą przyjmowanych przez nie leków.
4. Zapoznaj dziecko z zasadami pierwszej pomocy – na taką naukę nigdy nie jest zbyt wcześnie. Sprawdź, czy zna podstawowe numery alarmowe i czy wie, jak zachować się w sytuacji zagrożenia.
5. Pamiętaj o dodatkowym ubezpieczeniu dla dziecka.
6. Upewnij się czy sprzęt sportowy, którego będzie używać Twoje dziecko podczas ferii, jest bezpieczny i sprawny.
7. Jeśli jesteś na wyjeździe z dzieckiem, nie pozostawiaj go na stoku, górce, lodowisku bez opieki. Jeśli musisz czasowo opuścić miejsce zimowych zabaw Twojego dziecka, poproś inną osobę dorosłą o to by Cię zastąpiła w nadzorowaniu.
8. Jeśli na wspólnym wyjeździe z dzieckiem razem zażywacie zimowych uciech, przestrzegaj zasad bezpieczeństwa. Musisz być wzorem odpowiedzialności bo dziecko będzie Cie naśladować.
9. Zwracaj uwagę dziecku na nieodpowiedzialne zachowania innych. Przestrzegaj, tłumacz, upominaj. To nigdy nie zaszkodzi.
10. Dopilnuj aby Twoje dziecko kończyło zimowe zabawy przed zmrokiem. Nie zapomnij zadbać o stosowny ubiór dziecka adekwatny do pogody i rodzaju zabaw, sportów zimowych.
- redaktor
- Blog
Dlaczego warto oszczędzać energię?
W Polsce wytwarzanie energii odbywa się przede wszystkim w elektrowniach
i elektrociepłowniach opalanych węglem kamiennym i brunatnym. Zasoby tych i innych surowców kopalnych są jednak ograniczone, a ich wykorzystanie uciążliwe dla środowiska.
Mniejsze zużycie energii niesie ze sobą same korzyści. Do najważniejszych z nich zaliczyć należy ochronę środowiska naturalnego poprzez zmniejszoną emisję CO² oraz innych substancji szkodliwych do atmosfery. Mniejsze zużycie energii to mniejsze wykorzystanie źródeł naturalnych, np. węgla, ropy lub gazu. Oszczędzając energię ograniczamy nasze wydatki, a tym samym możemy wspierać domowy budżet.
Jak wynika z szacunków wykonanych przez ekspertów, średnia polska rodzina składająca się z 3 osób zużywa rocznie około 1800-2000 kWh energii elektrycznej. To bardzo dużo.
Czy możemy to jakoś ograniczyć?
TAK!
Kilka prostych sposobów na oszczędzanie energii można poznać oglądając filmik stworzony przez naszych ósmoklasistów w ramach udziału w konkursie „Mistrzowie Energii”. Zachęcamy do obejrzenia filmiku pod linkiem:
https://liblink.pl/E6QgabPSJF
- redaktor
- Blog
Strona 1 z 15