MNEMOTECHNIKI
Co to jest i na czym to polega?
Cały sekret technik pamięciowych (mnemotechnik) tkwi w zastosowaniu kodów pamięciowych, które pozwalają na wykorzystanie zasobów naszej pamięci i umożliwiają wydobywanie z niej dowolnych informacji. By mieć dobrą pamięć, należy korzystać ze wszystkich możliwości naszego umysłu. Zdecydowana większość technik pamięciowych odwołuje się do wyobraźni i skojarzeń, czyli łączenia nowych informacji z informacjami, które już posiadamy. Głównymi zasadami tworzenia obrazów, które są najszybciej zapamiętywane i najłatwiej wydobywane z pamięci, są:
- Przyjemność – umysł chętniej powraca do obrazów pozytywnych i przyjemnych, w przeciwieństwie do obrazów negatywnych, które są blokowane przez pamięć.
- Barwa – obrazy kolorowe, mieniące się, lśniące.
- Ruch – obrazy ożywione, pełne akcji, gwałtowne i dynamiczne.
- Absurdalność i humor – obrazy śmieszne, zabawne, absurdalne, surrealistyczne.
- Związki – łączenie nowych informacji z informacjami znanymi, zakodowanymi w pamięci, poprzez stosowanie systemu zakładek, Łańcuchowej Metody Skojarzeń, symboliki.
- Przesada − wielkość, ilość, kształt, dźwięk; przesada może być związana zarówno z bardzo małym, jak i bardzo dużym natężeniem danej cechy, np. przedmiot malutki lub olbrzymi.
- Uszczegółowienie – obrazy bogate w szczegóły.
- Liczby, numeracja – forma uszczegółowienia, która wzmacnia obrazy i wspomaga działanie zasady porządku i kolejności.
- Synestezja – przenoszenie jednych wrażeń zmysłowych na inne, które jest związane z wrażliwością wszystkich zmysłów (wzroku, słuchu, węchu, smaku, dotyku, kinestezji).
- Kolejność, porządek – grupowanie, szeregowanie, klasyfikowanie i inne „łącza pamięciowe”.
- Niecodzienność – obrazy niezwykłe, nietypowe.
- „Ja” w obrazach mentalnych – włączanie siebie w obrazy budzi emocje, a to wspomaga zapamiętywanie.
- Aktywna wyobraźnia – im żywszą mamy wyobraźnię i im bardziej wykorzystujemy ją w procesie zapamiętywania, tym sprawniejsza jest pamięć.
Magdalena Majewska
- redaktor
- Blog
BEZPIECZEŃSTWO I HIGIENA PRACY UCZNIÓW PRZY KOMPUTERZE
Aby nauka przy komputerze była skuteczna, przyjemna i jednocześnie nie obciążała nadmiernie twojego organizmu zadbaj o odpowiednie warunki:
- przystępując do pracy zadbaj o porządek na biurku, usuń przedmioty, które mogą cię dekoncentrować (zabawki, niepotrzebne rzeczy), nie stawiaj też na nim jedzenia i picia;
- zanim zaczniesz pracę przy komputerze umyj ręce, przetrzyj klawiaturę i myszkę, są one siedliskiem wielu mikroorganizmów;
- postaraj się o dostęp świeżego powietrza, poproś dorosłego aby uchylił okno - twój mózg potrzebuje tlenu;
- krzesło i biurko powinny być dopasowane do twojego wzrostu, łokcie powinny być zgięte pod kątem prostym;
- ekran monitora ustaw w odpowiedniej odległości ok. 45 - 70 cm od oczu;
- zadbaj o właściwe oświetlenie, ekran nie powinien odbijać światła, zadbaj, aby jego źródło nie znajdowało się za twoimi plecami;
- zapewnij sobie częste przerwy w pracy z komputerem, pozwolą ci one się zrelaksować i umożliwią odpoczynek mięśniom szyi, barku, nadgarstków i dłoni.
- co jakiś czas wykonaj krótką gimnastykę, weź głęboki oddech;
- dbaj o swoje oczy – od czasu do czasu spoglądaj w inne niż monitor miejsca – dalsze i bliższe, często mrugaj – w ten sposób zapobiegasz przesuszaniu rogówki oka;
- urządzenie mobilne (smartfon, tablet) trzymaj na wysokości oczu, nie pochylaj karku;
- nie spędzaj przy komputerze zbyt wiele czasu - zapoznaj się z materiałem lekcji a następnie pracuj już bez korzystania z komputera,
- jeśli przy komputerze coś ci się nie uda - nie przejmuj się, uśmiechnij się, odpocznij, wróć za chwilę - na pewno sobie poradzisz!
- zadbaj o ruch – wykonuj ćwiczenia i daj sobie możliwość odprężenia
Filmik instruktażowy – ćwiczenia przy komputerze
PODSTAWOWE ZASADY BEZPIECZEŃSTWA UCZNIÓW
W INTERNECIE
Dzieci młodsze klasy 0-4:
- komputer, na którym pracuje dziecko nie powinien stać w jego pokoju, tylko
w pomieszczeniu ogólnodostępnym; - w czasie pracy dziecka na komputerze, rodzic powinien sprawować kontrolę nad jego działaniami, służyć także wsparciem technicznym,
- kontrola powinna być stała lub dorywcza, w zależności od samodzielności dziecka
i trudności zadania, - dziecko nie powinno pracować na komputerze w czasie nieobecności rodziców,
- jeśli dziecko przebywa same w domu, komputery powinny posiadać hasło potrzebne do otwarcia,
- dostęp do Internetu z urządzeń mobilnych powinien być określony
i ograniczony (np. tylko w domu, parametrami usługi,) - dziecko korzystające ze smartfonu, nie powinno w domu nosić go stale przy sobie, warto ustalić miejsce, gdzie telefony są odkładane (np. w kuchni,
w pokoju dziennym), - Jeśli dziecko korzysta z Internetu w telefonie należy sprawdzać czas i aplikacje z jakich korzystało, kasowanie przez dziecko historii przeglądarki powinno niepokoić rodziców,
- czas korzystania z gier komputerowych powinien być ściśle ustalony
i ograniczony, zaleca się 2-3 dni w tygodniu (nigdy codziennie), nie dłużej niż godzinę jednorazowo.
Dzieci starsze i młodzież z klas 5-8:
- samodzielna nauka z wykorzystaniem urządzeń (komputera lub telefonu) może wymagać pracy w osobnym pomieszczeniu, ale nadal urządzenia powinny podlegać kontroli rodzicielskiej,
- warto ustalić miejsce do odkładania urządzeń po skończonej pracy
oraz telefonu (poza pokojem dziecka), - warto skorzystać z programów kontroli rodzicielskiej, blokujących niewłaściwe treści lub dających możliwość przeglądania historii aktywności dziecka w sieci,
- należy zwrócić uwagę na czas poświęcany na gry (szczególnie chłopcy)
i aktywność w mediach społecznościowych (szczególnie dziewczynki).
Jak organizować dzieciom warunki do nauki w domu?
- Ustalić jednolite narzędzia do pracy i kontroli postępów ucznia (np. sprawdzanie prac przez zakładkę „praca domowa”).
- Ustalić stałą porę odrabiania zadań, najlepiej przed południem. Jeśli rodzice pracują to najwcześniejsza pora po ich powrocie.
- Wyznaczyć dziecku czas pracy w zależności od wieku (praca – przerwa- praca).
- Przygotować stanowisko pracy i zapewnić warunki sprzyjające nauce.
- Przygotować podręczniki i pomoce potrzebne do wykonania zadania.
- Kontrola, obecność i pomoc rodziców przy wykonywaniu zadawanych prac.
- Dostęp do danych narzędzi powinien być dostosowany do wieku ucznia.
Maciej Głowacki - Pedagog szkolny
- redaktor
- Blog
Każdy z nas doświadcza w swoim życiu uczucia smutku i przygnębienia. Często też zdarza się nam w takich chwilach nadużywać słowa „depresja”. Jednak tak na prawdę słowo to ma zupełnie inne znaczenie niż to stan, który czasem zdarza się nam odczuwać. Depresja to taki stan smutku, który jest chorobą, a o tym czy mamy do czynienia z depresją jako zjawiskiem chorobowym, decyduje nasilenie objawów depresji, czas ich trwania, to jak wpływają one na nasze funkcjonowanie w życiu codziennym. Zaburzenia depresyjne nazywa się obecnie chorobą cywilizacyjną, gdyż należą one do najbardziej rozpowszechnionych problemów zdrowotnych. „Depresja” (zespół depresyjny, zaburzenie depresyjne, zaburzenie afektywne) to rozpoznanie medyczne. Takie samo jak cukrzyca, czy nadciśnienie tętnicze. Jest więc stanem, który wymaga leczenia, a nie powinien być przyczyną wstydu czy poczucia winy.
Kto może zachorować na depresję?
Każdy z nas odczuwa emocje. Bez względu na pochodzenie, rasę, wyznanie, wykształcenie czy status materialny. Dlatego też kiedy w pewnym momencie swojego życia zaczniemy odczuwać ciągły smutek, zmęczenie czy brak radości z jakiejkolwiek codziennej czynności, nie należy tego bagatelizować. To co czujemy może nie oznaczać, że jesteśmy leniwi ale prawdopodobnie należy skorzystać z pomocy specjalistów. Jak
z każdą chorobą, im szybciej poprosimy o pomoc, tym szybciej powinna wrócić radość z życia oraz zwyczajna aktywność, którą do tej pory prowadziłeś.
W Polsce szacuje się, że co 10 osoba cierpi na depresję lub zaburzenia nastroju z tego kręgu chorób. Badania wskazują, że dwa razy częściej chorują kobiety niż mężczyźni, ale być może ta liczba wskazuje tylko tyle,
że to kobiety częściej sięgają po pomoc niż mężczyźni. Wielu badaczy wskazuje jednak, że coraz częściej na depresję cierpią osoby młode, które dopiero wchodzą w dorosłe życie. Nie zapominajmy również, ze na depresję mogą cierpieć również dzieci młodzież. Objawy depresji u dzieci i młodzieży są zazwyczaj podobne do tych, które pojawiają się u osób dorosłych. Zwróćmy zatem uwagę na obniżony nastrój, problemy z koncentracją uwagi, spadek motywacji do codziennego funkcjonowania, zaburzenia łaknienia czy problemy ze snem. U najmłodszych zaburzenia nastroju mogą objawiać się też nasileniem zachowań buntowniczych, agresywnych, czy wzrostem niepokoju. Im mniejsze dzieci, tym częściej do objawów dołączają się objawy somatyczne (wszelkiego rodzaju bóle lub objawy z układu pokarmowego). W skrajnych przypadkach mogą pojawiać się również zachowania autoagresywne, takie jak myśli samobójcze, samookaleczenia.
Sięgaj po pomoc!
Co robić jeśli podejrzewamy u siebie lub innych depresję? Przede wszystkim należy poszukać profesjonalnej pomocy. Psychologa, psychiatry, który powie nam co należy robić dalej. Korzystajmy również z pomocy bliskich nam osób. Już sama rozmowa, opisywanie przeżyć i uczuć, może mieć efekt terapeutyczny. Możemy również korzystać z pomocy telefonów zaufania, które SA dostępne dla dorosłych ale także dla dzieci i młodzieży. Sięganie po pomoc, w sytuacji obniżonego nastroju powinno być, szczególnie teraz w dobie pandemii, tak powszechne jak sięganie po pomoc, gdy jesteśmy przeziębieni, by nie doprowadzić do zapalenia płuc.
Magdalena Majewska
Maciej Głowacki
- redaktor
- Blog
Wakacje już tuż, tuż! Pewnie wszyscy nie możecie doczekać się tego wspaniałego czasu zabawy i odpoczynku. Jedni udają się na rodzinne wyjazdy, inni wybierają wyjazdy zorganizowane takie jak kolonie, a jeszcze inni planują wycieczki w okolicy Kalisza. Ważne jednak, by w każdym z tychmiejsc pamiętać o bezpieczeństwie i zachowaniu odpowiedniej ostrożności.
Jak dbać o bezpieczeństwo nad morzem?
- Kąpmy się tylko w miejscach dozwolonych i pod opieką dorosłych. Jeśli miejsca strzeże ratownik – zawsze stosujmy się do jego poleceń.
- Miejsce na kąpiel musi być bezpieczne. Dlatego nie wolno się kąpać przy śluzach, mostach, budowlach wodnych, portach, zaporach, a także w brudnej wodzie i tam, gdzie są silne wiry i prądy.
- Nigdy nie kąpmy się w rwących rzekach, bo wystarczy poślizgnąć się na kamieniu, żeby porwał nas nurt.Idąc na plażę, nie zapominajmy o kremie z filtrem UV. Ciało nasmarujmy już około 20–30 minut przed wyjściem na słońce, czynność tę powtarzając co 2–3 godziny i po każdym wyjściu z wody.
- Chcąc uchronić się przed udarem, między godziną 11 a 16 ukryjmy się w cieniu.
- Nie zapominajmy o okularach przeciwsłonecznych i lekkim nakryciu głowy.
- Pamiętajmy, by zabrać ze sobą wodę oraz coś do jedzenia.
- Nie wchodźmy do morza podczas burzy, deszczu lub mgły.
- Jeśli długo przebywaliśmy na słońcu – poczekajmy chwilę w cieniu, zanim wejdziemy do wody. Pozwoli nam to uniknąć szoku termicznego.
- Nie pływajmy w pobliżu wodorostów. Zwracajmy uwagę na dno i ukształtowanie zbiornika.
- Pływajmy wyłącznie w obszarze wyznaczonym przez boje.
- Skoki do wody wydają się świetną rozrywką, ale przy odrobinie pecha mogą skończyć się trwałym kalectwem.
- Wybierając się na kajaki, łódki czy rowery wodne, zawsze zakładajmy kapok. Pamiętajmy też, aby nie pływać wieczorem i po zmroku. To niebezpieczne i łatwo zgubić się na wodzie.
Jak dbać o bezpieczeństwo w górach?
- Zawsze pamiętajmy o naładowanej komórce z numerem GOPR – 601 100 300.
- Sprawdźmy prognozę pogody na dzień zaplanowanej wycieczki – jeśli przewidywane są opady, silne wiatry (np. Halny), czy burze - przełóżmy wycieczkę na inny dzień.
- Najlepiej wyruszajmy już wczesnym rankiem.
- Zaplanujmy trasę, uwzględniając swoje umiejętności, pogodę oraz godzinę zachodu słońca.
- Sprawdźmy, czy na wybranym przez nas szlaku są jakieś schroniska, szałasy, leśniczówki itp., w których można się schronić, jeśli nagle zmieni się pogoda.
- Przed górską wędrówką spakujmy do plecaka mapę.
- Zabierzmy ze sobą: zapasowe skarpetki, czapkę, koszulę lub inne okrycie z długim rękawem, pelerynę, kurtkę lub płaszcz przeciwdeszczowy.
- Pamiętajmy o prowiancie – polecamy produkty z dużą zawartością węglowodanów, np. czekoladę lub baton energetyczny.
- Nie zapominajmy o okularach przeciwsłonecznych.
- Przed wyjściem w góry poinformujmy kogoś, gdzie się wybieramy, jakim szlakiem i o jakiej porze planujemy wrócić.
W razie nagłej zmiany pogody, szukajmy podstawowych oznaczeń szlaku turystycznego. Jest to prostokątny znak – kolorowy pasek, oznaczający kolor szlaku, pomiędzy dwoma białymi paskami. W Polsce mamy 5 kolorów szlaków:
- czerwony - szlak główny dla danych gór, zwykle prowadzi przez najwyższe i najciekawsze szczyty pasma;
- niebieski – trasy dalekobieżne, warto planować nimi wyprawy, gdy nie chcemy schodzić z gór i planujemy nocować w schronisku;
- zielony i żółty – krótkie szlaki, które zwykle krzyżują się z innymi szlakami;
- czarny – krótkie szlaki dojściowe.
Jak dbać o bezpieczeństwo podczas spaceru do lasu lub na łąkę?
Wchodząc do lasu, poruszajmy się po wydeptanych ścieżkach. Każde miejsce wygląda podobnie, więc łatwo się zgubić, chodząc na przełaj. Jeśli dostrzeżemy dzikie zwierzę, nie zbliżajmy się do niego. Jeśli to ono idzie w naszym kierunku, zatrzymajmy się i poczekajmy lub zróbmy powoli kilka kroków do tyłu. Nie rzucajmy się do ucieczki (zwierzę może ruszyć w pościg), nie patrzmy zwierzęciu w oczy ani nie pokazujmy mu zębów (odczyta to jako przejaw agresji).
- Nie dokarmiajmy dzikich zwierząt! To dla nich niezdrowe.
- Stosujmy preparaty przeciw komarom, kleszczom, szerszeniom oraz osom.
- Nie rozpalajmy ognisk w lesie i jego pobliżu.
- Jeśli zauważymy pożar – dzwońmy po straż pożarną. Nie podchodźmy do ognia.
Jak dbać o bezpieczeństwo podczas wyprawy rowerowej?
- Starajmy się nie podróżować solo.
- Zawsze jeździmy w kasku.
- Miejmy przy sobie apteczkę.
- Sygnalizujmy ręką kierunek, w którym chcemy jechać.
- Zwalniajmy na krętych drogach.
- Słuchajmy i obserwujmy, czy nie zbliża się do nas inny pojazd, czy nie nadjeżdża pociąg lub tramwaj.
PAMIĘTAJMY!
Gdziekolwiek planujemy się wybrać, pamiętajmy o naładowaniu przed wyjściem telefonu lub noszeniu ze sobą przenośnej ładowarki typu power bank – tym bardziej, jeśli planujemy dłuższą wędrówkę, spacer, podróż. Dodatkowo zawsze miejmy w telefonie zapisane numery alarmowe, a także w odpowiedni sposób zapisane numery bliskich osób. Przed imieniem bliskiej osoby powinno znaleźć się słowo „ICE”. Jest to znak dla ratowników medycznych, kogo poinformować w razie wypadku.
Maciej Głowacki
- redaktor
- Blog
Już jutro ósmoklasiści staną do swojego pierwszego egzaminu. Często takim sytuacją towarzyszy stres. W końcu kto z nas nie zazna tego stanu: drżenie rąk, rumieńce na twarzy, jąkanie się, sensacje żołądkowe? Stres to nasz nieodłączny gość, ale wcale nie musi być taki zły. Stres może być dla nas mobilizujący. Wystarczy tylko sobie go uświadomić i popracować nad nim. Poniżej kilka sposobów, które pomogą zamienić stres negatywny w pozytywny.
Numer 1 to pozytywne nastawienie
Drodzy uczniowie, zaufajcie sobie, uwierzcie w swoje umiejętności i wiedzę. „Czarne myśli” powodują obniżenie samooceny, a co za tym idzie wzmacniają odczucie stresu i napięcia. Warto wtedy zająć swoje myśli czymś innym, np. zaplanujcie co ciekawego będziecie robić podczas wakacji, co byście zjedli, a może stwórzcie listę zakupów. Warto mieć przy sobie jakiś mały przedmiot i przez pewien czas intensywnie wpatrywać się w niego - badać jego strukturę, kształt, zapach itp. Takie badanie przekierowuje uwagę naszego mózgu na inne tory i zapominamy o stresie. Niektórym pomaga powtarzanie sobie w myślach „Dam radę. Pokonam strach. Odniosę sukces” – czyli zamian myśli negatywnych na pozytywne.
Numer 2 to przygotowanie
Na dzień przed egzaminem ósmoklasisty przyszykuj sobie strój, długopisy i inne niezbędne na egzaminie rzeczy. Nie odkładaj tego na ostatnią chwilę, bo możecie czegoś zapomnieć, a nawet spóźnić się przez to na egzamin, a to spowoduje pojawienie się ogromnego stresu. W dniu egzaminu wyjdźcie wcześniej z domu - lepiej chwilę zaczekać pod salą niż biec na łapu capu. Nie zapomnijcie też o nastawieniu budzika!
Numer 3 to relaks
Przed egzaminem postarajcie się wygospodarować wolny czas na relaksację. Zrelaksowany umysł działa najlepiej!
Numer 4 to sen
Wymęczony organizm jest podatny na doznawanie negatywnych emocji, a tym samym trudniej jest się skoncentrować. Postarajcie się wyciszyć kłębiące w głowach myśli i porządnie się wyśpijcie przed egzaminem.
Numer 4 to sport
Wykonywanie ćwiczeń fizycznych powoduje wydzielanie się endorfin. Efektem ćwiczeń będzie redukcja stresu. Jeśli nie lubisz intensywnych ćwiczeń wystarczy długi spacer.
Numer 5 to wizualizacja
Stwórzcie sobie w myślach plan tego, co Cię czeka. Wyobraź sobie salę na której będziesz pisać egzamin, jak będziesz wyglądać gdy siedzisz w ławce na egzaminie, jakie pytania mogą się pojawić. Dzięki temu nie odczujecie dużego stresu, bo będzie to sytuacja wam znana, a zazwyczaj nowe rzeczy i wydarzenia wywołują największy stres.
Numer 6 to oddech
Głębokie i spokojne oddechy zmniejszają napięcie i rozładowują negatywne emocje. Zastosuj oddychanie przeponowe. Zamknij oczy, prawą dłoń połóżcie na brzuchu, a lewą pośrodku klatki piersiowej. Wprowadźcie powietrze do płuc poprzez głęboki wdech nosem, chwilę je potrzymajcie z wypiętym brzuchem. Wykonajcie wydech przez usta i pozwólcie, by brzuch wrócił do pozycji wyjściowej. Jeżeli porusza się brzuch, oznacza to, że oddychacie przeponą i prawidłowo wykonaliście ćwiczenie.
- redaktor
- Blog
Często zadajemy sobie pytania: Czym jest smutek i jak może wyglądać?
Jak ma na imię? Czego od nas smutek chce?
Czy wiedzieliście, że smutek może zostać Waszym przyjacielem?
Jeśli jeszcze nie znacie odpowiedzi na powyższe pytania, zachęcam do przeczytania książki „Kiedy nadchodzi smutek…”Evy Eland. W książce odnajdziecie między innymi takie słowa: „Smutek przychodzi niespodziewanie.
A kiedy pozwolisz mu wejść, może odkryjesz, że Twój gość jest inny, niż Ci się wydawało”. Smutek jest emocją, która często gości w życiu zarówno dorosłych, jak i dzieci. Czasem mamy ochotę przed nim uciec, bo nie lubimy go czuć. Jednak kiedy próbujemy uciekać, smutek staje się jeszcze większy, przytłacza nas.
Zastanawialiście się kiedyś dlaczego tak jest? Może dlatego właśnie,
że chcemy od niego uciekać, a nie poznać go. Czasem warto zapytać skąd się wziął. O tym, jak zrozumieć smutek i jak sobie z nim radzić, dowiemy się właśnie z książki „Kiedy nadchodzi smutek”. To wzruszająca lektura z prostą dziecięcą narracją, która opowiada o tym, jak zrozumieć smutek. Opisuje to, co się dzieje, gdy uciekamy przed tą emocją. Radzi co robić, kiedy smutek jest z nami,
a co najważniejsze - pokazuje, że gdy zaopiekujemy się smutkiem, on maleje
i znika z pola naszego widzenia. Największym fenomenem książki jest jej prostota. Mało tekstu, ale za to bardzo konkretna treść. Książkę dodatkowo upiększają atrakcyjne, symboliczne ilustracje, które działają na emocje odbiorcy. Już samo oglądanie obrazków sprawia, że czujemy się spokojniejsi i silniejsi. Książkę tę, należy uznać za wspaniały sposób na wprowadzanie najmłodszych dzieci w świat emocji.
Bibliografia: Eland. E. (2019) Kiedy nadchodzi smutek. Warszawa: Mamania
- redaktor
- Blog
W jakie gry zainwestować, by dzieci miały świetną zabawę i naukę w jednym? To pytanie, które zadaje sobie wielu rodziców przed zakupem gry. Panuje przekonanie, że gry edukacyjne są nudne i mało atrakcyjne dla dzieci, zatem szybko trafiają w kąt. W ostatnich czasach pojawia się co raz więcej pozycji, które warto mieć w domu na półce. Poniżej przedstawiam kilka gier, które uczą i rozwijają nasze pociechy, a przy okazji cała rodzina może się przy nich świetnie bawić.
Numer jeden to Story Cubes. Genialna w swej prostocie gra, która każdemu, nie zależnie od wieku, dostarczy masę radości. Dodatkowo stanowi doskonały trening kreatywności i wyobraźni. Zaletami gry są proste zasady, wiele wariantów rozgrywki i mnóstwo sposobów wykorzystania, ale także jej niewielki rozmiar. W pudełku znajdziemy 9 kości, z których każda zawiera na ściankach odmienny zestaw ilustracji oraz instrukcję.
Zasady gry:
Rzuć kośćmi i opowiedz historię wykorzystując symbole, które na nich wypadły. Zacząć możesz od dowolnej ilustracji. Daj się ponieść wyobraźni.
Numer dwa to Cortex. Dynamiczna i wesoła gra, która pozwoli wzmocnić pamięć, zręczność i zdolność kojarzenia faktów, jednocześnie pozostając świetną zabawą! Gra Cortex wystęuje w 3 różnych wersjach dostosowanych do wieku.
W Cortex dla Dzieci od 2 do 6 graczy może rywalizować ze sobą, szybko zgadując odpowiedzi na 8 rodzajów wyzwań, które rozwijają różne funkcje ludzkiego mózgu. Za prawidłowe odpowiedzi otrzymają części układanki, a pierwsza osoba, która zdobędzie wszystkie 4 części i ukończy swój obrazek mózgu, zostanie zwycięzcą!
Zasady gry:
Rozłóżcie 10 kart faktur na stole. Przez 30 sekund niech każdy je poogląda, dotknie i spróbuje zapamiętać. Odłóżcie je na bok, a karty testów przetasujcie i ułóżcie w stos na środku stołu, rewersem do góry. Najmłodszy z graczy odwraca górną kartę ze stosu, kładąc ją tak, by wszyscy mogli odczytać jej treść. Gdy któryś z graczy stwierdzi, że zna odpowiedź, natychmiast zakrywa kartę dłonią i wykrzykuje odpowiedź. Gdy zabierze rękę, sprawdzacie, czy miał rację i jeśli tak - otrzymuje tę (zakrytą) kartę przed sobą. Jeśli gracz uzbiera 2 karty o takim samym rewersie, to wymienia je na jedną z 4 części układanki.
Jeśli nie miał racji, kartę wtasowujecie do stosu i rozpoczynacie następną rundę. Gracz, który właśnie się pomylił nie może udzielać odpowiedzi przez następną kolejkę!
Gra zawiera 8 rodzajów testów:
- Pamięć - zakryj kartę dłonią i wymień 4 rzeczy, które na niej zauważyłeś.
- Labirynt - zakryj kartę dłonią i pomóż postaci odnaleźć drogę do celu.
- Niepasujący element - zakryj kartę dłonią i powiedz, który element nie pasuje do pozostałych.
- Koordynacja - jedną ręką zakryj kartę, a odpowiednim palcem drugiej dotknij wskazanej części ciała.
- Para - zakryj kartę dłonią i powiedz, który z wielu przedstawionych na niej obrazków wystąpił dwukrotnie.
- Częstotliwość - zakryj tę kartę i powiedz, który element występuje na niej najczęściej
- Rozumowanie - zakryj kartę dłonią i powiedz, który kształt pasuje do pustego miejsca
- Wyzwanie - gracz, który rozwiązał poprzednie wyzwanie musi zamknąć oczy i polegając wyłącznie na zmyśle dotyku rozpoznać fakturę jednej ze specjalnych kart imitujących powierzchnię piłki do kosza, mchu, skóry lub innych materiałów.
Numer trzy to Bierki. Myślę, że każdy z nas chociaż raz w życiu grał w Bierki. To wspaniała gra towarzyska przeznaczona dla dowolnej liczby osób. Ćwiczy zręczność, koncentrację uwagi, a przede wszystkim cierpliwość graczy!
Zasady gry:
Bierki rozsypuje się na stole, następnie rozpoczyna się pojedyncze zbieranie przez poszczególnych graczy tak, by zdobyć jak najwyższą ilość punktów. Gracz traci kolejkę, gdy podczas wyciągania drgnie choćby jedna z pozostałych na stole bierek. Gra uczy cierpliwości i panowania nad ciałem oraz skupienia na wykonywanej czynności.
Numer cztery to Tangram. To chińska łamigłówka znana od ok. 3000 lat. Składa się z siedmiu elementów w postaci figur geometrycznych (tan), powstałych przez rozcięcie kwadratu. Celem łamigłówki jest odtworzenie położenia wszystkich siedmiu elementów tangramu w przedstawionym obrazku na podstawie jedynie kształtu jego konturów, a także wymyślenie własnych wzorów. Gry Tangram to świetne ćwiczenie wyobraźni, spostrzegawczości, koncentracji i pamięci.
Życzę miłej zabawy!
Magda Różańska
- redaktor
- Blog
Czy wszyscy wiemy jaka jest historia tego święta?
Dzień Dziecka tradycyjnie obchodzony jest w Polsce 1 czerwca. Ustanowiony został w 1954 roku przez Zgromadzenie Ogólne Organizacji Narodów Zjednoczonych (ONZ). Jego celem jest upowszechnianie ideałów i wartości dotyczących praw dziecka zawartych w Karcie Narodów Zjednoczonych. Od 1955 roku, w krajach członkowskich ONZ, obchodzony jest w różne dni.
Dzień Dziecka to sposób na uhonorowanie praw dzieci, które wcześniej często były łamane. Organizacja Narodów Zjednoczonych obchodzi to święto w rocznicę uchwalenia Deklaracji Praw Dziecka, czyli 20 listopada. Zgodnie z sugestią ONZ, Dzień Dziecka w każdym kraju powinien być obchodzony w dniu, który jego władze uznają za najwłaściwszy.
W Polsce i innych państwach wschodniej Europy, Międzynarodowy Dzień Dziecka obchodzony jest od 1950 roku właśnie 1 czerwca. Święto to po raz pierwszy zorganizowano w związku z akcją zbierania podpisów pod Apelem Sztokholmskim, który głównie odnosił się do kwestii pokoju na świecie po zakończeniu II wojny światowej. Od 1952 roku Dzień Dziecka stał się świętem stałym.
W tym wyjątkowym dniu powinniśmy pamiętać o wszystkich dzieciach na całym świecie. O ich prawach, pragnieniach i nieszczęściach, jakie czasem je dotykają. Naszym uczniom natomiast życzymy, aby ich dzieciństwo było szczęśliwe, beztroskie i niczym niezakłócone.
„Szacunku dla jego [dziecka] niewiedzy. […]
Szacunku dla pracy poznania.
Szacunku dla niepowodzeń i łez. […]
Szacunku dla własności dziecka i jego budżetu. […]
Szacunku dla tajemnic i wahań ciężkiej pracy wzrostu.
Szacunku dla bieżącej godziny, dla dnia dzisiejszego”.
Janusz Korczak
- redaktor
- Blog
Internet jest kopalnią wszelkiej wiedzy, w tym wiedzy praktycznie użytecznej. Często szukamytam informacji na temat interesujących nas zawodów. Jak jednak wybrać te, które są wartościowe i przydatne? Poniżej przedstawiamy kilka kanałów na youtube.pl, które mogą zawieraćprzydatną w przyszłości wiedzę.
1. Jak to jest być… (kanał na youtube.pl naTemat.pl).
To kilkanaście filmów, w których przedstawiciele różnych zawodów opowiadają o swojej pracy. Przedstawiają gdzie pracują, jakie są ich obowiązki służbowe i jak wygląda ich typowy dzień pracy. Dowiadujemy się też jakim trybie pracują i jakie są istotne predyspozycje wymagane w ich pracy. Wskazują też jak pracę zdobyć podając przy tym możliwości awansu zawodowego i związane z tym wysokości zarobków.
Jak to jest być pilotem samolotu?
Jak to jest być zawodowym podróżnikiem
To kilkadziesiąt filmów, które zawierają wypowiedzi osób pracujących w konkretnych zawodach, ich pracodawców, a także uczniów uczących się zawodu w szkole oraz ich nauczycieli. Na tym kanale można się dowiedzieć, jakie są niezbędne umiejętności, kompetencje miękkie i twarde, oraz jakie są możliwości rozwoju, w danym zawodzie. Zamieszczono tu również różne ciekawostki dotyczące konkretnego zawodu.
3. ORE (Ośrodek Rozwoju Edukacji).
Tutaj widniejeokoło 600 kilkuminutowych filmów, przedstawiających wypowiedzi osób pracujących w różnych zawodach i ich pracodawców. Filmy zawierają informacje
o możliwych ścieżkach edukacyjnych, zadaniach zawodowych, i wymaganychkwalifikacjachw danym zawodzie. Można tutaj zasięgnąć wiedzy o egzaminach zawodowych, kompetencjach miękkich, przeciwwskazaniach zdrowotnych do poszczególnych profesji
oraz o zawodach pokrewnych.
4. Europejska Platforma Edukacyjna
Na tym kanale znajdziemy ponad 190 filmów o zawodach. Zawierają one takie informacje jak: tryb i miejsce pracy, zadania i kwalifikacje zawodowe, pożądane kompetencje miękkie
i twarde, sposoby zdobycia niezbędnych kwalifikacji zawodowych, ścieżki rozwoju zawodowego. Filmy te pokazują przedstawicieli zawodów przy pracy, używane przez nich narzędzia i sprzęt. Można się dowiedzieć, jakie są korzyści pracy w danym zawodzie. Niestety informacje o szkołach, jakie trzeba ukończyć aby pracować w danym zawodzie,
nie są w pełni aktualne po reformie edukacji.
Maciej Głowacki
- redaktor
- Blog
W dniu 19.05.2020 r. podczas konferencji prasowej zostały oficjalnie podane terminy związane z egzaminami, ale również, co ważne dla naszych uczniów, terminy rekrutacji do szkół ponadpodstawowych. A oto pełna treść harmonogramu:
Ustalony przez Ministra Edukacji Narodowej harmonogram postępowania rekrutacyjnego do szkół dla młodzieży dostosowany został do zmienionego terminu przeprowadzanych egzaminów ósmoklasisty, w tym terminu wydania zaświadczenia o wyniku tego egzaminu przez okręgowe komisje egzaminacyjne.
Wnioski o przyjęcie do szkół ponadpodstawowych:
Wniosek o przyjęcie do szkoły ponadpodstawowej wraz z dokumentami będzie można składać w dwóch etapach:
od 15 czerwca do 10 lipca br. - termin na złożenie wniosku i uzupełnienie go o świadectwo ukończenia szkoły.
od 31 lipca - do 4 sierpnia br. - termin na uzupełnienie wniosku o zaświadczenie o wyniku egzaminu ósmoklasisty oraz na zmianę przez kandydatów wniosków o przyjęcie, w tym zamianę szkół, do których będą kandydować.
Od 15 do 22 czerwca br. będzie można składać wnioski do szkoły ponadpodstawowej dwujęzycznej, oddziału dwujęzycznego, oddziału międzynarodowego, oddziału przygotowania wojskowego w szkole ponadpodstawowej, oddziałów wymagających od kandydatów szczególnych indywidualnych predyspozycji, a także szkół i oddziałów prowadzących szkolenie sportowe w szkołach ponadpodstawowych.
Terminy uzupełnienia wniosków
Wniosek o przyjęcie do szkoły ponadpodstawowej należy uzupełnić:
do 10 lipca br. - o świadectwo ukończenia szkoły,
do 4 sierpnia br. - o zaświadczenie o wynikach egzaminu ósmoklasisty.
Ogłoszenie list kandydatów zakwalifikowanych i niezakwalifikowanych
Listy kandydatów zakwalifikowanych i niezakwalifikowanych ogłoszone zostaną 12 sierpnia 2020 r.
W okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty wniosek o przyjęcie do szkoły, w tym wymagane załączniki mogą być przesyłane za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
W okresie ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty zapoznanie się rodziców i uczniów z wynikami postępowania rekrutacyjnego w formie list kandydatów (zakwalifikowanych i niezakwalifikowanych oraz przyjętych i nieprzyjętych) może odbywać się za pomocą stron internetowych tych jednostek.
Potwierdzenie woli przyjęcia do szkoły ponadpodstawowej
Od 13 do 18 sierpnia br. w szkole, do której kandydat został zakwalifikowany należy potwierdzić wolę przyjęcia w postaci przedłożenia oryginału świadectwa ukończenia szkoły i oryginału zaświadczenia o wynikach egzaminu zewnętrznego. Należy to zrobić, jeśli dokumenty te nie zostały złożone w uzupełnieniu wniosku o przyjęcie do szkoły ponadpodstawowej. W przypadku szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe chodzi również o zaświadczenie lekarskie zawierające orzeczenie o braku przeciwskazań zdrowotnych do podjęcia praktycznej nauki zawodu oraz odpowiednio orzeczenie lekarskie o braku przeciwwskazań zdrowotnych do kierowania pojazdami i orzeczenie psychologiczne o braku przeciwwskazań psychologicznych do kierowania pojazdem.
W przypadku braku możliwości przedłożenia takiego zaświadczenia lub orzeczenia, rodzic kandydata lub pełnoletni kandydat informują o tym dyrektora szkoły w terminie do 18 sierpnia 2020 r. do godz. 15.00. Należy wtedy wskazać przyczynę niedotrzymania terminu. Wówczas zaświadczenie lub orzeczenie składa się dyrektorowi szkoły, do której uczeń został przyjęty, nie później niż do 25 września 2020 r.
Nieprzedłożenie do 25 września 2020 r. zaświadczenia lub orzeczenia będzie równoznaczne z rezygnacją z kontunuowania nauki w szkole, do której uczeń został przyjęty. W przypadku szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe - w oddziale realizującym kształcenie w zawodzie, do którego został przyjęty.
Listy kandydatów przyjętych i nieprzyjętych ogłoszone będą 19 sierpnia 2020 r.
Dodatkowe rozwiązania ujęte w harmonogramie
Harmonogram uwzględnia również terminy przewidziane na czynności sprawdzające, o których mowa w art. 150 ust. 7 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe oraz czynności przewidziane w postępowaniu odwoławczym, o których mowa w art. 158 ust. 6-9 ustawy - Prawo oświatowe.
W postępowaniu rekrutacyjnym do szkół ponadpodstawowych na rok szkolny 2020/2021 odstąpiono od przeprowadzania postępowania uzupełniającego z uwagi na brak możliwości przeprowadzenia tego postępowania z zachowaniem terminu przewidzianego w prawie (w art. 161 ust. 2 ustawy - Prawo oświatowe), tj. do końca sierpnia roku poprzedzającego rok szkolny, na który jest przeprowadzane postępowanie rekrutacyjne.
W przypadku kandydatów do szkół ponadpodstawowych, którzy nie zostaną przyjęci do szkół dla młodzieży w postępowaniu rekrutacyjnym na rok szkolny 2020/2021, o przyjęciu do tych szkół będzie decydował dyrektor szkoły, podobnie jak to było w poprzednich latach (na podstawie art. 130 ust. 2 ustawy - Prawo oświatowe).
Za zapewnienie miejsca w szkole ponadpodstawowej wszystkim realizującym obowiązek nauki dzieciom i młodzieży zamieszkującym na obszarze powiatu odpowiada rada powiatu (zgodnie z art. 39 ust. 7 ustawy - Prawo oświatowe)
Poniżej załączmy również prezentację, która zbiera wszystkie informacje dotyczące rekrutacji.
Prezentację możecie znaleźć TUTAJ
- redaktor
- Blog
Strona 14 z 16