To, jak głosi opis książki, „jedyna seria polskich książek dla młodzieży z zakresu rozwoju osobistego”.
Okres dojrzewania to piękny ale i bardzo trudny czas. Czas, w którym zaczynamy
się zmieniać z dziecka w dojrzałego człowieka. To, czy proces ten będzie świadomy
i doprowadzi do zbudowania dojrzałej osobowości, zależy od wielu czynników, m in. od determinacji i dokonywanych wyborów.
„Chcę być kimś!”, to seria 3 książek, która swoją treścią pyta, odpowiada, prowokuje
do myślenia i działania. Motywuje do tego, by po przeczytaniu młody człowiek zrozumiał siebie i raz na zawsze zapamiętał, że jest wyjątkowy i ma prawo odnieść sukces. Oczywiście przy swoim odpowiednim zaangażowaniu.
Książka I
– Kim jestem – Co myślisz o sobie i o świecie? Jak wpływa na Ciebie Twoja przeszłość, rodzina, znajomi, szkoła? Czy masz prawo to zmienić?
– Wiara w siebie – Jak zbudować poczucie własnej wartości? W jaki sposób uwierzyć
w siebie? W jaki sposób działać, żeby nie podcinać sobie skrzydeł?
– Samodyscyplina – Jak określić swoje nawyki? Czy są dobre, czy złe? Czy możesz
je zmienić i jak to zrobić? Jakie efektydaje wytrwałość w działaniu?
– Indywidualność – Jak zawalczyć o siebie w grupie? Jak nie bać się hejtu? Jak dogadać się
z rodzicami? Jak asertywnie wypowiedzieć własne zdanie?
Książka II
– Cele – Jak wyznaczać priorytety w działaniu? Jak prawidłowo wyznaczać cele? Dlaczego warto zapisać marzenia?
– Czas – Jak zarządzać sobą w czasie? Jak spełnić swoje marzenia w 15 minut dziennie?
– Proaktywność – Jak panować nad swoimi reakcjami i jak działać po swojemu?
Jak podejmować aktywne decyzje? Co się znajduje pomiędzy akcją a reakcją?
– Pieniądze – Dlaczego pieniądze są ważne? Czy dają niezależność? Jaką wartość tworzą
w życiu - budują czy niszczą? Jaki wpływ na ich zarabianie i pomnażanie ma Twoje podejście do nich?
Książka III
– Relacje – Jak, dzięki relacjom, zadbać o swój sukces? Jak być wartościowym partnerem
do wspólnych działań? Jak dbać o swoje przyjaźnie? Jak zamienić kłótnie w porozumienie?
– Bariery – Jak wpływa na Ciebie Twoje myślenie? Czy Twoje wyniki zależą od Ciebie?
Czy masz wpływ na swoje życie? Jak przekuć przegraną w wygraną? Jak poradzić sobie
ze strachem?
– Komunikacja – Co kryje się między słowami? Co jest ważniejsze od mówienia? Co robić, żeby inni nas słuchali? Jak słuchać, żeby zrozumieć innych? Co jest ważne w wystąpieniach publicznych? Jak poradzić sobie ze stresem? Skąd się biorą nieporozumienia?
– Autorytety – Czy starszy ma zawsze rację? Co sprawia, że człowiek jest wartościowy? Kogo warto naśladować? Jak rozpoznać tych, których należy unikać?
Książki powstały w oparciu o motywacyjne spotkania autora z nastolatkami w całej Polsce. Publikacja jest jednocześnie doskonałym narzędziem dla nauczycieli i rodziców, ułatwiającym komunikację i ukazującym rozwój osobisty młodzieży. Przede wszystkim jednak, to doskonałe narzędzie dla nastolatków!
Autorem książki jest Michał Zawadka
Miłego czytania!
Maciej Głowacki
- redaktor
- Blog
Obraz własnej osoby tworzymy na podstawie obserwacji swojego zachowania, myślenia o sobie oraz opinii innych osób. Wiedza o sobie zebrana ze wszystkich tych źródeł staje się podstawą samooceny. Samoocena wpływa na nasze zachowania oraz nasze nastawienie do ludzi i świata. Poznanie siebie pozwala na trafniejszy wybór szkoły, zawodu, stanowiska, jakie się chce zajmować oraz środowiska pracy. Wiedza ta daje nam możliwość uczenia się, a następnie wykonywania pracy, która będzie dawała satysfakcję zawodową. Zachęcamy zatem do zapoznania się z poniższym ćwiczeniem i mamy nadzieję, że pomoże Wam poznać siebie jeszcze lepiej i rozwiać wątpliwości co do wyboru kierunku kształcenia.
Przedstawione poniżej pytania dotyczą różnych właściwości człowieka, jego cech, poglądów, postaw i opinii. Spróbuj na nie odpowiedzieć. Jeśli uznasz, że lista pytań nie jest pełna, możesz ją uzupełnić. Postaraj się, aby odpowiedzi dały jak najdokładniejszy i jak najpełniejszy obraz Twojej osoby.
1) Co Ci się w Tobie najbardziej podoba?
2) Co Ci się w Tobie nie podoba (lub najmniej podoba)?
3) Co najbardziej lubisz u innych ludzi?
4) Czego najbardziej nie lubisz u innych ludzi?
5) Co Cię śmieszy, bawi?
6) Co Cię denerwuje?
7) Co uważasz za swoje największe osiągnięcie/sukces?
8) Co uważasz za swoje największe niepowodzenie?
9) Co przede wszystkim chciałbyś w życiu osiągnąć?
10) Co przede wszystkim chciałbyś rozwijać?
11) Czego nie chciałbyś rozwijać?
Źródło: Kwestionariusz „Obraz własnej osoby” (na podstawie Paszkowskiej-Rogacz, 2002)
Teraz zastanów się nad cechami swojego charakteru. Zaznacz cechy, które odnoszą się do Ciebie – obok wybranej propozycji wstaw X.
Teraz spośród zaznaczonych cech spróbuj wybrać pięć najbardziej charakterystycznych dla siebie. Wskaż sytuacje, w których je kiedyś wykorzystywałeś/aś.
Źródło: Wyznaczaj, planuj, działaj. O skutecznym osiąganiu celów zawodowych, w: http://www.wup.kielce.pl/images/stories/CIZ/PLANOWANIE_KARIERY.pdf, s. 21–22, dostęp 13.05.2020
Magdalena Różańska
- redaktor
- Blog
Drodzy rodzice, mam nadzieję, że w tym trudnym czasie macie choć chwilę wytchnienia. Domyślam się, że obecnie jedną z najtrudniejszych rzeczy jest motywacja. Motywacja nasza własna, ale także motywowanie dzieciaków. To duże wyzwanie! Z pomocą przychodzi nam Instytut Edukacji Pozytywnej, który stworzył prezentację z informacjami właśnie na ten temat.
Całość znajdziecie - TUTAJ
Może prezentacja ta podsunie nowe pomysły na motywowanie dzieciaków w nowym tygodniu. Jeśli jednak macie jakieś pytania zapraszam do kontaktu poprzez portal Librus.pl lub e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.">Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.">Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Magdalena Różańska
- redaktor
- Blog
Drodzy Uczniowie,
dzisiaj podrzucamy Wam kolejną propozycję związaną z planowaniem dalszej ścieżki kariery/kształcenia. Chcemy zapoznać Was z tak zwaną „Mapą wizyjną”. Mapa może dotyczyć krótkiego czasu, np. co chcę osiągnąć, jakie są moje cele do września, gdy wrócimy do szkoły lub na dłuższy okres czasu (np. kim chcę być, jakie mam cele po skończeniu szkoły).
Prace można wykonać zarówno w formie tradycyjnej (wtedy przyda nam się: papier, flamastry, kolorowe gazety, klej, nożyczki, naklejki i inne elementy, które mogą pozwolić nam na stworzenie naszej indywidualnej, unikatowej wersji mapy) lub w wersji komputerowej np. jako prezentacja multimedialna.
Możemy także pozwolić sobie na wymyślenie swojej własnej formy (np. makiety, animacji, filmu czy podcastu). Pokażcie na mapie, jakie są Wasze marzenia i cele. Ukończoną mapę powieście w widocznym miejscu w Waszym pokoju, wtedy za każdym razem, kiedy na nią spojrzycie, będziecie czuli się zmotywowani do osiągnięcia wyznaczonego sobie celu.
Poniżej przesyłamy kilka znalezionych w internecie propozycji takich map.
Powodzenia!
Maciej Głowacki
- redaktor
- Blog
Wybór dalszej ścieżki kształcenia to często pierwsza poważna decyzja, przed którą stają uczniowie klas VIII. Decyzji tej towarzyszy często niepokój i liczne wątpliwości. Tak naprawdę to dobrze, że pojawiają się niepokoje, gdyż to oznacza, że naprawdę zastanawiamy się i podejmujemy refleksje nad naszą przyszłością. Tak więc rozmawiajmy, poszukujmy informacji na temat kierunków, które nas interesują i poznawajmy nasze mocne i słabsze strony, gdyż to ułatwi nam wybór idealnej szkoły i kierunku.
Jak podejmować decyzję? Przede wszystkim dokonaj analizy typów szkół ponadpodstawowych. Czy wiesz czym się różnią i jak wygląda edukacja w każdej z nich? Przypominam, że masz do wyboru liceum ogólnokształcące, technikum i szkołę branżową I stopnia. Czego spodziewać się po każdej z tych szkół? Przy wyborze liceum ogólnokształcącego pamiętaj, że wybierasz przedmioty w tak zwanym rozszerzeniu i jest to bardzo intensywny program nauki tych przedmiotów. W liceum nie uczysz się zawodu, ale przygotowujesz się do matury i dalszego kształcenia. Wybierając technikum przygotuj się na naukę teoretyczną zawodu (tak jak w liceum są przedmioty rozszerzone tak w technikum są przedmioty zawodowe). Szkoła branżowa I stopnia pozwala na bardzo praktyczną naukę zawodu. Jest to doskonałe rozwiązanie dla osób, które już są zdecydowane na jakiś zawód.
Przede wszystkim należy śledzić ofertę edukacyjną szkół, która jest już dostępna na stronie:
Link: ponadpodstawowe-kalisz.nabory.pl
Jeśli decydujesz się na kształcenie zawodowe, poszukuj informacji o zawodach, którymi jesteś zainteresowany. NA czym polega ten zawód, jakie umiejętności i kompetencje trzeba posiadać, jakie plusy i jakie minusy ma zawód, którego chcesz się uczyć.
Zachęcam do zaglądania na stronę: mapakarier.org
Strona ta oferuje opis 587 ścieżek kariery zawodowej.
Powodzenia!
Magdalena Różańska
- redaktor
- Blog
Oprócz koronawirusa nęka nas również susza. Jakie skutki dla Polski ma długotrwała susza? Co z globalnym ociepleniem i czy Polska zmieni się w pustynię? Na te i inne pytania odpowiada fizyk i dziennikarz Tomasz Rożek. Zachęcam do obejrzenia filmiku, który pokazuje skalę zagrożenia, a także jak każdy z nas może temu zapobiegać.
Maciej Głowacki
- redaktor
- Blog
Kolejny dzień kwarantanny.
Który? Chyba nikt już nie liczy… Świat dzieci zmienił się przez kwarantannę tak bardzo – rzeczy znajome zniknęły, a nowe stały się (nie) stałą rzeczywistością… Jak wiec radzić sobie z tym co w czasie kwarantanny jest najbardziej zagmatwane, czyli z CZASEM? Koncepcja czasu dla dziecka jest czymś abstrakcyjnym. Ale czują, kiedy my, dorośli jesteśmy zaniepokojeni i podzielają nasz niepokój na swój sposób. Na pomoc po raz kolejny przychodzi psycholog Dorota Bródka, która tym razem proponuje bajkę o Kwarantannie, która miała problemy z czasem.
Bajkę można pobrać bezpłatnie klikająć TUTAJ
Życzę miłego czytania,
Magdalena Różańska
- redaktor
- Blog
Po kolejnym dniu spędzonym w domu dzieci mają prawo się buntować. Po co to wszystko? Nie jest łatwo zapoznać dzieci z niewidzialnym zagrożeniem tak, by ich nie przestraszyć. Tu z pomocą przychodzi pewna bajka napisana przez psychologa, psychoterapeutę Dorotę Bródkę. Bajka opowiada o złym Królu Wirusie i dobrej Kwarantannie. W bardzo konkretny, opisowy, ale i przyjazny sposób opisuje obecną sytuację.
- redaktor
- Blog
Strona 15 z 16